Last Updated:

Er jeg hore?

Categories Blogg-Heidi

Jeg gjør det altså om og om igjen! Det blir ikke bedre!

Nysgjerrigheten min vil altså ingen ende ta. Jeg gikk fem på atter en gang, og ble like furten og irritert som alltid. Det syke er at det gjorde faktisk du også! Du falt også for mitt clickbait sånn som jeg gjorde for noen andres.

Clickbaits er nettsaker med sensasjonspreget og villedende tittel, ingress eller bilde som brukes for å lokke lesere til å klikke inn på innlegget. Vi lar oss lure av disse dramatiske og og sensasjonelle overskrifter og klikker inn, bare for å lese om noe som er helt på sidelinjen av overskriften og/eller ingressen. Så sitter vi tilbake med forventninger som overhode ikke ble innfridd. Sannsynligheten for at vi gjør det igjen er stor, for vi trekkes mot disse sakene som møll mot lyset. Spesielt hvis det er antydning til sosial-pornografi i overskriften.

Så hva har det med å være hore da? Neida, vi snakker ikke om å selge sex mot penger eller andre goder, her snakket vi om klikk-hore.

En eier som har en blogg eller ei nettside, hvor man gir inntrykk av å formidle et annet innhold enn det man egentlig formidler i overskriftene, er ei klikk-hore som jager etter stadig flere klikk på siden sin.

Et klassisk eksempel er alle disse innleggene med kjente menneskene som har kommet over en massiv inntjeningsmulighet som de vil la alle få ta del i. Kjendisene vet ikke engang at de er blitt brukt, og det hele dreier seg om å få  folk til å investere i bitcoin, og er sannsynligvis bare svindel i tillegg. Klikk-hore er også brukt om de med blogg eller nettsted som skaper sensasjonelle overskrifter slik at de får trafikk på sine sider. Lager man en sensasjonell overskrift, klikker leseren inn på denne med en forventning om hva tematikken skal være. Når denne forventningen ikke blir innfridd, mister man troverdighet og tillit hos leseren, og man kan bli oppfattet som useriøs. Det kan hende man får mange lesere der og da, men faren for å tape på det i det lange løp er stor.

En reportasje eller et innlegg kan godt være et clickbait og likevel innfri forventningene til leseren. Å ta det i bruk, kan være riktig i noen sammenhenger, men da må innholdet stemme overens med overskrift, ingress og bildebruk slik at man fortsetter å ha sin troverdighet i behold. Det er dog en hårfin balanse, og lett å trø feil.

Det er enkelt å forklare hvorfor det brukes som virkemiddel, til tross for all kritikken rundt dette. Det er kampen om å kapre leserne, men en skribent har mistet meg som leser, rett og slett fordi jeg er lei av å klikke inn på atter et innlegg fra vedkommende med noe som for meg blir intetsigende pjatter i forhold til hva overskriften lover.

Og hvis du lurer, overskriften  på dette innlegget er brukt utelukkende for å understreke poenget mitt!

 

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.