Aksjon Badedrakt

Categories Blogg

Jeg har lett for å la meg henfalle i latskap når jeg ikke har noe å se frem til. Blir giddeløs og har liten eller ingen tiltakslyst rett og slett. jeg trenger noe å se frem til for å få turboen til å slå inn.

Min store plan er å eliminere noen korona-kilo før badesesongen begynner i år, men til nå har jeg bare trukket på skuldrene og lurt på hvorfor jeg skulle gidde? Sommeren her nord er jo ikke alltid noe å skrive hjem om. Og sommerkroppen… Vel, jeg har fortsatt kropp og sommeren kommer enten man er klar eller ikke. Voilà! Jeg har en sommerkropp!

I går meldte jeg meg på kampanjen “Sykle til jobben”. Vi har laget en konkurranse internt blant alle avdelingene på jobb, og takka faen at ledelsen skal vinne! Jeg er kanskje lat som en slapp melsekk, men har et konkurranseinstinkt av en annen verden. Her snakker vi om at det er om å gi full pupp på alle mann! I tillegg har jeg meldt meg på stolpe-jakt. Jeg har noen venner som har vært med tidligere, og de sa det var morsomt, så i år skal også jeg. Jeg har kjøpt en sånn liten trekkvogn som jeg kan legge stolpene i etter hvert som jeg har funnet dem, og dra de med meg hjem! Jeg skal finne flest!

Grunnen til at jeg er så iherdig ligger litt frem i tid. 59 dager for å være ganske nøyaktig. Om 59 dager reiser Vesla, min venninne og jeg på ferie. Vi skal ha sommer, sol og late dager i tre uker. Herlighet, det gledes! Med sommer, sol og varme kommer også bading og bikini. Siden jeg er en anelse forfengelig tenker jeg å redusere magemålet litt før vi drar. Jeg liker dårlig å se ut som en strandet hvalross på solsenga. Ikke for det, hengemage og tigerstriper gjør jeg lite med, men det er deilig å føle seg litt vel, selv om det kanskje bare blir noen få kilo. Men altså, her skal det slankes! Det betyr at jeg må kutte ut litt kaker og godis, noe som igjen kommer til å holde hardt med alle festlighetene vi har i mai. Det som er helt sikkert, er at det ikke blir noen lavkarbo, 8-16 diett eller noe. Skal jeg følge noen kostholdsplaner blir det retningslinjene til middelhavsdietten, for der er det så mye godt å lage og enkelt å følge.

Treningsekspert Halvor Lauvstad sier at kvinner fint kan gå ned mye i vekt på 8 uker, men hva som er mye definerer han ikke.

– Det er vanskelig å vite. Personlig har jeg opplevd personer som har gått ned 2-3 kilo per uke i cirka fire uker, og deretter har vektnedgangen flatet ut til 0,5-1 kilo i uka. De har klart å påvirke totalforbrenningen gjennom smart trening fra dag én, og oppretthold ønsket vekt fordi formen er blitt god og matendringene har vært til å leve med også på sikt.

Så ut fra hva han sier kan man altså gå med 8-12 kg første fire ukene, og 2-4 de fire neste, altså totalt mellom 10-16 kg på 8 uker. Han mener dette er realistisk dersom man trener bra og riktig, har et underskudd på 500 kalorier daglig OG sover nok. Det høres jo helt vanvittig ut, og kan umulig være sunt? Jeg har tro på at 8 kg skal kunne være mulig, men 6 kg er realistisk.

Ok, jeg skal gi det en sjanse. Dag 0 er i dag, og da blir det uke 1 neste fredag. “Aksjon Badedrakt” er i gang! La oss se hvem som kommer nærmest! The game is on!

2 kommentarer

2 thoughts on “Aksjon Badedrakt

  1. Heftig kur høres det ut som 🤪Men til “syden” kommer du og deilig blir det. Jeg rekker heller aldri sommerkropprn i tide 😂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.