Vesla går til streik!

Categories Blogg

Fredag var det store aksjoner blant unge som ville sette klima på en høyere dagsorden enn i dag. Det ble et fantastisk engasjement med plakater og appeller.
Vesla ville også streike. Hun var klar for å slå et slag for miljøet! Så sa mamma’n nei!

Hu hei! Da ble det rabalder i hjemmet. 10 åringen var i harnisk fordi jeg ikke skjønte hvor viktig miljøet er. “Og hvis det e sånn hær du skal vær, så kan æ streik hjemme og ikke gjør nåkka for dæ heller!”
I mitt stille sinn tenkte jeg noe lattermild at det faktisk ikke gjør den store forskjellen, men jeg valgte å være pedagogisk.

Jeg forklarte henne at et engasjement for miljøet ikke begynner med at en 10 åring aksjonerer i en streik. For 10 åringer starter det med at de må finne ut hvorfor det er viktig å streike. “Ja, Det e jo for at ho jenta i Sverige gjør det, å det funka!”
Jeg spurte da hvorfor hun trodde jenta i Sverige har valgt å streike for miljøet. Vesla sa da at det er fordi vi voksne ikke gjør nok for å redde kloden.

Jeg måtte jo medgi at hun nok har rett i det, men om hun hadde tenkt over hva som skal til for å forbedre verden, og hva vi kan gjøre hjemme for at det skal bli bedre. “Vi kan sortere søppel, og det gjør vi jo!” Så snakket vi om å resirkulere klær, redusere vannbruk, forbrukervaner, reiser, emballasje og generelt ha et syn på hva vi kan gjøre hjemmefra. Så jeg ba henne bruke internett til å søke opp hva mer vi kan gjøre hjemme. Hva kan vi bidra med i den store sammenheng? Hvis vi begynner med oss selv, kan vi gjøre litt, og etterpå kan vi begynne med de store sammenhengene.

Hun var vel ikke helt fornøyd da hun gikk på skolen fredag, men var forsåvidt enig at vi måtte rydde i egne rekker først før vi begynte å aksjonere for andre.
Denne mammaen tenker at det er fantastisk at det er en Greta Thunberg som vekker engasjementet for miljø hos barn og unge, men 10 åringer skal ikke aksjonere. De skal bli bevisst på hva de kan bidra med. De skal lage aksjoner hjemme for å hjelpe miljøet. Vesla kan gjerne streike, men først må hun vite hva hun streiker for, og det vet jeg ikke om de minste av de unge er helt bevisst på, men jeg digger at det er et så glødende engasjement som vokser.

Jeg velger likevel legge ut tekst fra Man in the mirror med Michal Jackson:

I’m starting with the man in the mirror
I’m asking him to change his ways
And no message could have been any clearer
If you wanna make the world a better place
Take a look at yourself and then make a change

Vesla elsker den sangen og det gjør mamma’n også. Så får vi se da hvilke tiltak Vesla pålegger familien å følge, men helt klart at jeg har et ansvar for å holde engasjementet hennes oppe og vise henne at det nytter å bry seg, og neste gang kan det hende jeg bare sier: “Streik du jenta mi, det et skikkelig bra at du engasjerer deg. Vær synlig og rop høyt! Du har et vanvittig viktig budskap å meddele!”

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.