Valgflesk

Categories Blogg, Hverdagsliv, Samfunns-syt

Nå nærmer det seg kommunevalg med stormskritt, og det er på tide å gjøre seg opp sin mening om hvem som skal styre kommunen du tilhører de neste fire årene. Er du fornøyd, eller er det noe du vil forandre? Dette er din sjanse til å gjøre en forskjell.

Jeg har satt min ære i å IKKE påvirke hvem eller hva mine barn skal stemme på, men også satt alle kluter til at de FAKTISK stemmer. Det er en borgerplikt, og det syns jeg er et minimum å forvente av alle borgere over 18 år som ikke er forhindret med bakgrunn i sykdom ol. I hele tatt mener jeg at det skal være et krav at man stemmer for å få tilgang på de sosiale rettighetene i landet, dog fortsatt under forutsetning at man er i stand til det.

Å være førstegangsvelger må være veldig forvirrende. Det er et skikkelig kaos å sette seg inn i hva alle partiene mener i de forskjellige kommunene, men det er mange medier som har utviklet valgomater som gir svar på hvilke partier som er mest i tråd med egne meninger. Likevel kan ikke disse gi deg hele svaret, for man må også vurdere gjennomførings kraft og evne, når alt kommer til stykke. Hvilke partier vil inngå i en posisjon, og vil de samlet jobbe for det som er viktig for deg, eller vil de gjøre hestehandel og svelge kameler når de er på maktens tinde?

Selv om jeg er voksen og har stemt ved 17 stortings- og kommunevalg til nå i livet, betyr ikke det at jeg har bestemt meg hva jeg skal velge denne gangen. Jeg synes det er vanskeligere å bestemme seg ved et kommunevalg enn stortingsvalg, for førstnevnte kan ofte bli bortimot et personvalg, og det kan være lokalt samarbeid som gjør at bildet blir uoversiktlig.

Etter å ha testet endel valgomater vil jeg anbefale denne fra NRK. Her synes jeg man får svar på flere nyanser av partiprogrammene. Kanskje det kan bli lettere å bestemme seg da?

Det er ingen som skal fortelle deg hva du skal stemme på, men det er viktig at du stemmer! Husk bare på at for tiden er det ingen dietter som gjelder. Nå bugner markedet over av valgflesk!

2 kommentarer

2 thoughts on “Valgflesk

  1. Enig med deg, 11.9. er det kommune og fylkesting-valg. Så da er det ikke partitoppene på tinget vi skal stemme på. Av og til hender det at lokalpolitikere ikke alltid er enig med moderpartiet. Så ja, den Nrk valgomaten anbefaler jeg også. Her har NRK’s hundrevis av journalister i distriktskontorer over hele landet, virkelig gjort en grundig jobb med å stille de rette spørsmålene til lokalpolitikerne der du bor. Her må de ta stilling til tema som f.eks, næringspolitikk – sosial ulikhet – skole, helse, barn og ungdom omsorg – – innvandring pluss mange andre viktige tema. Så kan vi sammenligne våre meninger med lokalpolitikerne. Til slutt kommer fasiten hvor enig eller uenig vi er.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.