Tjukk og tjukkere

Categories Blogg, Hverdagsliv

«Æ slit litt nu, for det e helt klart at du e drømme-dama mi på mange måta, men det blir ikke å gå, for æ kan ikke vær i lag med ei som e overvektig.»

Det kunne like gjerne vært meg som hadde fått den kommentaren. Nå var det ikke det, men en bekjent av meg fikk den fra en tinder-date. De hadde chattet en stund før de ble enige om å møtes. De var på bølgelengde på mange områder, og hadde mange av de samme interessene. Han hadde ikke spurt henne om noen strategiske kropps-mål på forhånd, men heller spurt om hvor aktiv hun var. Hun er ofte ute i marka, og tar gjerne en fjelltopp eller to i løpet av ei helg. I hele tatt over middels aktiv vil jeg si, i så fall i forhold til meg. Direkte overvektig er hun heller ikke, selv om hun kanskje har noen kilo ekstra. Likevel fikk hun altså denne slengt i ansiktet.

Hadde jeg fått en sånn kommentar når jeg var yngre ville jeg nok blitt kjempe lei meg og selvtilliten hadde nok fått en alvorlig knekk. Kanskje ville jeg holdt meg unna menn i en lange perioder. Jeg hadde vært skikkelig flau. Nå er jeg over 50, og ville vel sagt at jeg i det minste kan slanke meg, men man kan ikke slanke bort en stygg personlighet.

Dette er på en måte fat-shaming. Fat-shaming er ulike måter å påføre tjukke personer skam for at de er tjukke, som blikk, vitsing eller annen form for kommentering. Dette bidrar til at mange tjukke føler seg flau og «uverdig», og unngår å leve et normalt aktivt liv. Det blir som en vond sirkel. Man trenger aktivitet men unngår det fordi man skjemmes av å vise seg for andre.

Jeg synes overhode ikke det er noe kult å være overvektig, men jeg trenger ikke noen til å fortelle meg at jeg er det. Selv om jeg er over 50 og trenger lesebriller, klarer jeg utmerket godt å se at jeg har ligget på heving de siste årene.

Jeg mener faktisk det hadde vært bedre om han kom med en hvit løgn, fremfor å være sårende ærlig. Det som kanskje overrasker mest er at en mann i slutten av 40 årene kan få seg selv til å dømme noen ensidig ut fra utseende?

Det motiverer sjelden noen til å gjøre noe med vekta bare for at noen slenger med leppa. Hvis jeg skal gjøre noe må det komme fra meg selv fordi JEG vil ta grep og foreta en livsstilsendring.

Likevel er det ikke sånn at man skal stikke under en stol at fedme er et økende problem. Vi blir latere og latere, samtidig som vi blir mer nytelsessyke. Det resulterer i flere med både hjerte- og kar sykdommer, muskel- og skjelett plager og diabetes 2.

Min venninne slettet Tinder. Hun syntes dette var kjipt, og jeg kan godt forstå henne. Hvis dette var det beste Tinder hadde å by på, så er liksom ikke det noe å skrive hjem om, men på en annen side var det bedre å finne ut at han var en dust nå, før hun kastet bort mer tid på han. Og helt til slutt, bare som en liten bi-setning.. Ærlighet varer lengst, likevel kan man ty til en hvit løgn av og til, men han skal i det minste ha kred for å avslutte det før det fikk begynt..

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Tjukk og tjukkere

  1. Herregud, denne fyren her må da være mindre begavet!? Ingen voksen, oppegående person kunne jo finne på å si noe sånt!!
    – Body shaming generelt er vitterlig ikke greit, det være seg om en er tykk, tynn, høy, lav, osv, osv. Når det er sagt, respekterer jeg imidlertid at man har en ‘type’, liksom en har ‘turn-offs’ hva det fysiske/ytre/utseendemessige angår. Så er det også med meg! Hva en tenner på/faller for avgjøres jo i vesentlig grad av faktorer som ligger utenfor ens kontroll. Men å SI det rett ut til vedkommende, er dermed noe ganske annet. Det er simpelthen asosial adferd, og det så til de grader at jeg faktisk vil tro at fyren ikke er helt på nett mentalt..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.