Syk, men ikke syk nok!

Categories Blogg

Det er nok mange jenter og kvinner som kjenner det krymper seg litt når jeg sier UVI. Det er vondt, og ikke noe å trakte etter. Tro meg. Etter «julebord» i skikkelig storm og med julekjolen på, gikk det som det ofte går når man blir kald på stumpen.

Jeg kjente formen var dalende, men prøvde å bøte på med tranebær-juice og c-vitaminer, men det ble ikke noe særlig bedre. Altså var bare å kontakte lege. Tiden var inne for en aldri så liten antibiotika-kur. Problemet er jo at jeg aldri rekker fastlegen, så da ble det legevakta.

Jeg ringte og fortalte at jeg hadde UVI og måtte få antibiotika. Kunne jeg komme med en urinprøve slik at de bare kunne skrive ut en resept?

Strike one!

Om jeg var lege? Nei, prøvde jeg meg på, det er jeg ikke, men dette er ikke et ukjent fenomen for meg og jeg har brukt å få bactrim og..

Strike two!

Om jeg var farmasøyt og kunne forutse hvilken bakterie som forårsaket problemene? Nei, det var jeg jo heller ikke, men kanskje jeg kunne få en bredspektret antibiotika som tok det meste hvis de var bekymret for at jeg skulle bli resistent.

Nei, det kunne jeg ikke, og UVI ringer man ikke legevakten for ble jeg forklart, da går man til fastlegen.
Jeg sa at jeg skjønte jo det, men jeg hadde ikke lyst å være borte fra jobb, og trengte jo strengt tatt ikke legetime, bare medisin..

Strike three!

Hvis jeg var syk, så skulle man holde seg hjemme, og hvis jeg ikke trengte legetime så kastet jeg bort tiden til de på legevakta til fordel til de som virkelig trengte hjelp!

YOUR OUT!!!

Ok, så var jeg kanskje litt vel optimistisk og trodde jeg gjorde det på den minst ressurs-krevende måten.

Sykepleieren i telefonen var faktisk veldig hyggelig og hadde forståelse for at jeg ville velge den enkleste løsningen, men hun kunne ikke hjelpe meg. Åpenbart ikke.. Samma det vel, Doktor på nett fikset det enkelt og greit. E-konsultasjon, og hokus pokus så var resepten levert på apoteket og klar til henting. Easy Peasy, og jeg misbrukte ikke kapasiteten på legevakten. Der var jeg nemlig ikke syk nok!

4 kommentarer

4 thoughts on “Syk, men ikke syk nok!

  1. Om det blir noen neste gang, så kan du alltids nevne at du har en blogg-kollega som faktisk gav blaffen i hele legen, og istedet fikk penicilinen fra en venn som hadde nok igjen fra sin runde til at det holdt for å bli kvitt min.. *hehe*
    Jeg mener.. Vi er faktisk utstyrt med en tilsvarende mental kapasitet som disse legene, og dessuten så trenger en like lite en lege for å konstantere en UVI etter å ha opplevd det en gang som en trenger det for å diagnosere en forkjølelse. Enkelte ting kjenner man igjen, liksom 😜

  2. Som en noe yngre dame var jeg ofte på legevakta med et glass. Jeg husker ikke at jeg ble avvist. Nå var det jo før fastlegenes tid.

    1. Det kan være at de hadde fullt av andre henvendelser, men sånn helt innerst inne vet jeg jo at UVI ikke er noe man trenger legevakta til. Men det var verdt et forsøk 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.