Risikovurdering

Categories Blogg

Det er bestemt at det skal råde en meter avstand mellom de som møtes og samhandler på alle plan i samfunnet. Men visste du at det skal være TO meter avstand mellom deg og kolleger eller kunder, hvis det ikke finnes annen beskyttelse?

De siste to ukene på jobb har jeg drevet å utviklet risikovurderinger med hensyn på covid 19 for våre anlegg. Det har vært veldig interessant og lærerikt. Jeg har ikke tall på hvor mange veilledere jeg har lest gjennom. Det har vært fra veiledere fra FHI, Helsedirektoratet og interesseorganisasjoner. Jeg har fått et rimelig godt oversiktsbilde av situasjonen.

Det viktigste har selvsagt vært muligheten til 1 meter avstand og for mulighet til god håndhygiene og generelt renhold. Vi har vurdert bruk av plexiglass på betalingspunker, og optimalt renhold av interaktive utstillinger og audioutstyr. I hele tatt har vi hatt strenge krav til oss selv før åpning.

Heldigvis har vi bedriftshelsetjeneste tilknyttet oss, og fikk et innspill om at de kunne bistå oss i risikoanalysen før vi åpnet opp for publikum. Jeg takket ja, men tenkte at vi definitivt hadde dekket de punktene som var viktige. For publikum hadde vi det, men IKKE for de ansatte. Våre ansatte skal sikres to meters avstand til kolleger og besøkende. Dette i henhold til Arbeidstilsynet. De har nemlig også krav til risikovurdering. Vurderingen vi hadde gjort av risiko for smitte måtte gjøres på nytt. Vi måtte tenke gjennom hvor denne to meters regelen lot seg gjøre uten tilpassninger, og hvor vi må iverksette  ytterligere sikring av våre ansatte. Arbeidsgiver skal legge til rette for at det er mulig, det er arbeidstakers plikt å påse at det blir gjennomført.

Det å ha ansvar for så mange ansatte er faktisk litt tyngende i denne situasjonen. Jeg kommer til å bekymre meg for om vi har gjort alt vi kunne gjort, om noen av vår skulle bli smittet gjennom hele denne situasjonen. For meg er det viktigste at alle sammen vet at vi gjør det vi kan for å sikre at alle har et trygt og forsvarlig arbeidsmiljø til enhver tid, også nå mens covid-19 snur opp-ned på samfunnet.

Tenk over om det er gjort en risikoanalyse for deg, for det har du krav på! Husk for all del å sikre deg selv mot mulig smitte privat også, det gjør du for deg selv OG for andre.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.