Last Updated:

Spørsmålet fikk meg til å sitte undrende foran skjermen

Categories Blogg

 -Jeg leter etter en å chatte med, og som kan være min lesevenn. Vil du være min lesevenn?

I et anfall av kjedsomhet logget jeg meg inn på en av de mange dating-sidene og begynte å sveipe. Jeg kjenner på meg selv at det å være singel gjør at man blir kresen. Nå kan man jo begynne å gå på date igjen, men jeg tror jammen jeg er blitt litt lat etter å ha vært i isolasjon med rampen her hjemme. Ungenes selskap er mange ganger mer fristende enn de jeg har chattet med. Men å sveipe er ei fin tidtrøyte når man kjeder seg.

Så dukket det opp er relativt flott mann som sendte en melding. Bare hyggelige høflighetsfraser, før han kom med spørsmålet om å være lesevenn.

Jeg grein litt på nesa. Mente han egentlig «lekevenn» kanskje? Jeg begynte å gruble.

De første årene på skolen har alle barna mine hatt lesevenn.  Det vil si pensjonister som kom å leste for, og med barna slik at de lettere skulle knekke lesekoden lettere. Hva mente han med lesevenn?

Han kunne vel ikke være så frekk at han anså meg for å være i pensjonistenes rekker? Og kunne han ikke lese selv, voksne mannen? Var dette en spydig måte å fortelle at jeg er blitt for gammel?  Eller var det en bakenforliggende mening i det hele?

Jeg, som er ei gammel ærverdig røy på 49 år tygde litt på den der. Lesevenn altså? Jeg dro opp Google og søkte på lesevenn og dobbelt betydning, men fikk ikke match på begge to i ett og samme innlegg. Jeg ble litt betenkt. Skulle jeg spørre og avsløre meg som et Gudsord fra landet? Jeg svelget stoltheten og hamret spørsmålet inn i chatten.

-Du vet hva jeg mener! Bare en måte å spørre om du vil chatte mer privat!

Jeg måtte innrømme at jeg ikke visste det, og ikke var interessert, og vi avsluttet samtalen. Likevel sitter jeg her rystet inn til margen. Lesevenn?! For meg er det bare pensjonister som er det, og da på et helt annet plan, så det der ble en solig turn off! Mulig jeg er gammel, men jeg er for ung til å bli lesevenn enten det er på den ene eller andre måten!!

Jeg bare slettet hele appen, det der er åpenbart ikke noe for meg lengre. Lesevenn du liksom! Nei, det gidder jeg ikke!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.