Last Updated:

Nå eller aldri

Categories Blogg

Så deilig!

Jeg har vært helt avkoblet i hodet mitt noen uker, og det var godt. Det har bare vært å leve i nuet. Jobb, Vesla, mat, trening, søvn og repeat!

Jeg hadde en tur til doktor Dyregod, og han informerte om at rikets tilstand ikke var helt der det skulle være. Jeg testet positivt på diabetes 2. Det betyr IKKE at jeg har fått diagnosen, men at jeg er i overhengende fare for å få det. Om 4 mnd skal jeg ha ny test, og er langtids-sukkeret for høyt, er diagnosen et faktum.

Diabetes type 2 er en kronisk stoffskiftesykdom der kroppen ikke klarer å utnytte insulinet riktig. Insulin er et hormon som lages i bukspyttkjertelen og som sørger for at sukkerstoffer i maten du spiser kommer inn i kroppens celler og kan brukes som energi.

Diabetes type 2 er arvelig (mer arvelig enn diabetes type 1), men overvekt og usunne levevaner som ugunstig kosthold, lite mosjon og røyking gir økt risiko for å utvikle diabetes type 2. Info hentet fra HelseNorge.

Ja, da var det slutt på å leve Herrens glade dager, for det kan fortsatt forhindres. Kostholdsendring og mosjon må dog til. Altså ingen quick fix!

De siste ukene har jeg brukt på å jobbe mentalt med de endringene jeg må gjøre. Jeg er en bedagelig person som liker god mat og mye kos, så det ligger ikke naturlig for meg å gjøre det som er radikale endringer i min målestokk.
Jeg har ingen drøm om å leve evig, men jeg vil være så frisk som mulig mens jeg lever. Altså er jeg gitt et varsku her, og det er opp til meg om jeg vil la det bli med skrekken eller gjøre meg avhengig av medisiner.

Derfor konkurrerer jeg med meg selv, og gevinsten er bedre helse på sikt. Det skal sies at jeg ikke er fanatisk, men jeg gjør likevel en solid innsats for egen helse.

Jeg heier på meg!

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.