Korona-test

Categories Blogg

Da Vesla våknet i går, var hun blank i blikket, rød i ansiktet og potte tett i nesen. En sjekk viste at hun hadde litt feber i tillegg. Det var ikke akkurat slik hun ønsket seg sommerferien.

Siden vi akkurat er kommet hjem fra Oslo, kjente jeg litt på bekymringen om det kunne være covid-19. Smak- og luktesans var inntakt,  så  jeg anså ikke sannsynligheten for at hun var smittet som særlig stor, men rutinen er at luftveissymptomer skal tas på alvor. Vesla måtte altså  testes, og heldigvis var det enkelt å få bestilt time. Vi kontaktet de Vesla hadde vært sammen med, og ga de en headsup på at hun måtte testes, slik at de kunne være ekstra oppmerksom.

Vi kom på luftveis-legevakta, og stod utenfor å ventet på å komme inn. Det hele gikk som en lek. Testingen tok knapt ett minutt, så var vi ute igjen.

«Mamma! Æ trur sjæla forlot kroppen min når ho tok ut ut test-pinnen!» Vesla gned seg over neseryggen, så det var nok ikke det beste hun har opplevd, men langt fra det verste heller. Vesla måtte hjem i vente-karantene, men jeg trengte ikke forholde meg til noen restriksjoner, derfor dro jeg å bunkret opp med litt godsaker til den lille pasienten min, sånn at hun kunne ligge på sofaen og kose seg.

Etter 20 timer kom svaret. Vesla var negativ. Det var godt, men likevel er Vesla syk, så da må mamma pusle litt ekstra med ungen i dag. Så vi har fylt opp forrådene i huset, og denne helga blir viet til film og kos!

 

7 kommentarer

7 thoughts on “Korona-test

  1. Nå som vi har begynt å bevege oss litt rundt om kring igjen kan det nok svirre litt andre sykdommer på ville veier også. God bedring til vesla 🙂

    1. Ja, bedre føre var tenker jeg. Vi må bare fortsette å ta pandemien på alvor. Vesla sier takk, og er ved godt mot, men er bare lei av å ha mammaen hengende rundt seg så nå er hun definitivt på bedringens vei 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.