Kan du ikke bare gå og dø da?

Categories Blogg

De fleste av dagens barn og unge har tilgang til en telefon eller et nettbrett  som gjør det mulig å dele omtrent hva man vil med hvem man vil på nett og sosiale medier. Omfanget av netthets i form av hatprat, mobbing, sjikane og deling av krenkende bilder eller tekster er et raskt økende problem.

I dag gjorde jeg mamma-plikten min. Den plikten jeg alltid gruer meg mest til. Jeg var inne på noen av appene Vesla er aktiv på, og jeg sjekket ut hva hun hadde lagt ut, og leste endel av chattene hennes. Som mamma er det noe av det viktigste jeg han gjøre for å ta tempen på de virtuelle miljøene hun ferdes i, og moderere hennes atferd på nettet. Dette miljøet fantes ikke da jeg vokste opp, heller ikke da de eldste var på den alderen, i såfall ikke i samme utstrekning som i dag. På en måte er det upløyd mark for meg, det å følge opp på denne måten.

Resultatet ble en samtale om hva som var greit og hva som var i grenseland av god atferd. Jeg fant ikke noe som ga meg alvorlig høyt blodtrykk, men noe ba jeg henne slette. Jeg forsøker å lære henne nettvett, og at hun må vise alminnnelig folkeskikk når hun er på nettet. Det er ikke alltid så enkelt når de kan like mye eller mer enn meg, men jeg er ganske ofte inne å sjekker.

Jeg gikk også inn på noen av «vennene» hennes, og sjekket at ikke hun har skrevet noe stygt til andre. Det var definitivt ikke alt som var sånn jeg vil ha det, men ikke noe som resulterer i sletting av apper, bare litt tilsnakk og beskjed om å tenke seg om. Jeg er ikke imot at Vesla har kontoer, men jeg forlanger fullt innsyn i dem. Det er faktisk ikke bare fordi jeg må sikre at Vesla ikke utsettes for kjipe mennesker, vel så viktig er det at Vesla ikke utsetter andre for det samme. Barna er et produkt av oppdragelse, og noen få ganger mangel på sådan. Noen ganger blir ting feil, men da skal vi foreldre veilede avkommene gjennom det, og sørge for at de søte små står styrket og klokere etterpå. Det ligger i foreldreansvaret ved å gi barna tilgang på nettet.

Inne på TikTok ble jeg opptatt av å se på noen morsomme videoer. Ikke si det til Vesla, men av og til finner jeg det fornøyelig å se der inne selv om jeg ikke akkurat er den målgruppen de har siktet seg inn på. Det er så mye morsomt som blir lagt ut.

Random havnet jeg inn på en litt dårlig video laget av ei ung jente på rundt 15-16  år. Det var tydelig at hun forsøkte å etterligne noe hun har sett før, men var mest fordi hun var så ivrig og prøvde så mye , at jeg stoppet opp å så hele. Jeg heier på disse! De er så utrolig tøffe, som prøver og prøver. Det er kanskje ikke super-bra, men de er tydelig stolt av hva de har laget, og ønsker seg litt positiv tilbakemelding.

Jeg sjekket om det var en som Vesla hadde kontakt med, for da kunne jeg ha lagt noen koselige emojier i kommentarfeltet, men det var ikke det. Det eneste jeg fant var seriøst vondt for hjertet mitt.

-Gå å dø din jævla hore, du er så jævla stygg!

Jeg fortsatte å lese nedover kommentarene. Det var så vondt, å lese. Jeg fikk skikkelig ekkel klump i magen.  Jenta ble hånet med så masse stygge ting, og jeg så for første gang med selvsyn, hvor nådeløse disse unge jentene er mot hverandre. Her var det totalt fravær av sisterhood og det å heie hverandre frem. Her trør vi på de som trengs for å komme oss opp og frem i verden. Det er først og fremst meg selv som gjelder!

Via Vesla sin profil rapporterte jeg disse som hadde sendt kommentarene, og jeg tekstet denne jenta og ba henne snakke med foreldrene sine, og få dem til å hjelpe henne å fjerne vedkommende personer fra sin profil. Jenta lå jo bare inne med et nic, så umulig å si hvem foreldrene er, og få gitt de beskjed. Stakkars jente!

Tro hvor lei seg hun var? Her hadde hun prøvd å lage en kul video, og til og med lagt den ut offentlig, også får hun slikt tilbake. Jeg kikket gjennom noen flere videoer fra andre ungdommer, for å danne meg et bilde over andre barns atferd på nettet, men det var ikke noe som var i nærheten av dette. Selvsagt var det sleivete kommentarer, og venninnekrangler på chattene, men ikke personangrep som det over. Jeg innså at Vesla hverken var verre eller bedre enn andre, men de fremstod jo som søndagsskole-barn i forhold til de jentene jeg rapporterte inn.

Selv om ungdommene er voksne nok til å ha apper, er de ennå ungdommer. De trenger ennå veiledning og korrigering på atferd, og det kan ikke være TikTok sitt ansvar å gi disse barna korreksjon. Det må ligge hos foreldrene. Vesla er for ung til å ha TikTok (Just shoot me!) men derfor har jeg et særskilt ansvar for å følge med på hva hun gjør.

Nå er hun gammel nok for endel andre apper, men at hun er gammel nok, betyr ikke at jeg ikke har det overordnede ansvaret for hva hun gjør.

Det er nesten sånn at barna sine aktiviteter på netter skulle vært speilet inn til foreldrene. Det hadde nok vært mange som hadde besinnet seg da. Sånn er det ikke, så jeg oppfordrer alle foreldre til å ta en gjennomgang på telefoner og nettbrett hos barna. Sjekk på mulige apper. Se på loggen over aktivitet. Mitt tips er at du sjekker sammen med barnet/ungdommen slik at du gir et klart signal på at du følger med, og at dere kan snakke om de tingene dere finner som kanskje ikke er helt greit. Så er det bare å håpe at deblir gode kloke voksne etterhvert.

Lykke til!

Illustrasjons foto

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.