Last Updated:

Jeg legger den død!

Categories Blogg

Det er aldri moro å få kritikk for det man gjør, og som man selv mener er rett. Selv om endel av bygda mener at det er aspekter som rettferdiggjør handlingene så langt, føler jeg at jeg står fjellstøtt i min oppfatning.

I saken jeg omtale i går, skal det sies at jeg uttalte meg på bakgrunn av det som stod i media. Selvsagt kan man kritisere at jeg velger å sitere fra en avis, og vedta at hendelsesforløpet er slik det er lagt frem, men det er engang den sikreste informasjonen som har vært gitt i denne saken så langt, for min del vel og merke.

Uavhengig om det er mer ved denne saken enn det som har kommet frem, lander jeg på det faktum at alle har rett til å bli møtt med respekt og god folkeskikk, på tross av hva de angivelig måtte ha har gjort tidligere i livet.

Jeg tar ikke stilling til hva som er rett eller galt, men er dypt uenig i prosessen som har vært kjørt.

Det er vel mang en besteborger som har en fortid man ikke vil bli minnet nevneverdig om. Tro hvis vi skulle gått rundt å spadd opp gammel møkk om alle vi møtte, og dømt de som mennesker på bakgrunn av dette? Huff, det ville jeg synes var kjempe kjipt for egen del.

Jeg skulle ønske de impliserte partene i denne saken kunne skrudd tiden tilbake og begynt på nytt, og satte seg inn i situasjonen til denne damen. Hvordan ville de likt å bli behandlet slik av andre?

Jeg spør meg selv hvorfor vedkommende som blir omtalt, ikke fikk være tilstede for å redegjøre FØR avgjørelsen ble tatt?

Det å ekskludere et menneske på en slik måte blir feil for meg. Rettelse, sosial ekskludering kan gi mennesker depresjoner og ødelegge livskvaliteten. Jeg kan ikke sitte stille i båten å se på at det skjer. Det er urettferdig og slemt! Hvis man har gjort noe som er galt, må man få sjanse til rette opp i dette å komme seg på beina igjen.

Vi har alle en fortid. Vi har alle hatt bedritne dager der vi tok noen lettvinte løsninger og i etterpåklokskapens navn, teite valg. La oss bli sett for dagen i dag, ikke for fortiden.

I bygda vår har åpenbart vårt Tilsyn for høg moral vært på ferde igjen, og du skal jaggu ikke komme her å tro du kan la noen få et positivt syn på deg! Har de bestemt at du er et dårlig papir, ja så er du det! Ferdig snakka!

Sprer du rykter om andre uten å ha gått noen mil i den andre sine sko?
Tenker du noen gang over om den informasjonen du vedtar som sannhet, faktisk ER sannheten? Stiller du spørsmål om sannhets-gehalten i det du hører? Tar du avgjørelser om andre personer på bakgrunn av hva andre forteller deg, eller for hva du faktisk vet?  Sluker du alt rått, eller evner du å tenke selv?

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Jeg legger den død!

  1. Nei, man skal ikke høre på sladder. Men sette seg opp egne meninger på bakgrunn av mest mulig fakta. Og det å skulle MENE så mye om alt og alle er en bygde-ting mener jeg. Jeg har vokst opp på bygda, og det er en grunn til at jeg trives godt i Oslo. Sånne ting ER ikke, og heldigvis for det 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.