Jeg har gått cold turkey!

Categories Blogg, Hverdagsliv

Jeg gikk cold turkey for noen uker siden. Etter en samtale med min lege droppet jeg umiddelbart all allergimedisin på resept. Jeg ville ikke ha den! Jeg vil heller nyse, snufse, klø og dryppe mine røde øyne, for allergimedisin tar jeg ikke lengre!

De siste årene har jeg stått på en medisin som langt på vei ga meg et nytt liv. Jeg var mer opplagt, og har hatt minimalt med ubehag, og elsket min nye hverdag. Alt virket til å være fryd og gammen! Jeg klarte til og meg å begynne å trene igjen for fullt. Eneste skåret i gleden var at det begynte å snike seg på ca en halv kilo i måneden. Altså, jeg trente og trente, men vekta gikk feil vei! Det var skikkelig demotiverende, og jeg forklarte det med korona-kilo. De kiloene virker det som jeg var stuck med, for de ville ikke av!

Tilfeldighetene skulle ha det til at jeg leste pakningsvedlegget til allergimedisinen, og da fikk jeg noe å tenke på. Der står det at en sjelden bivirkning er vektøkning og økt appetitt.

Siden jeg har aktivitets klokke og har vekten lagt inn jevnlig i app, og en app med oversikt over reseptene mine, begynte  jeg å sjekke. Det var helt sammenfallende! Vektøkningen begynte når jeg fikk ny medisin! Ikke snakk om at jeg tror at det var tilfeldig. Det betyr at jeg har 15 kg på ræva som kommer av medisin. Jeg nekter å ta en eneste tablett uten at det er strengt tatt nødvendig fremover. Ikke snakk om noe annet!

Jeg er egentlig litt irritert over hele greia. Siste året har jeg vært hos legen og hatt oppfølging fordi jeg reagerte på høy vektøkning til tross for greit aktivitetsnivå og relativt god kontroll på inntak av kalorier. Stoffskiftet ble sjekket, og vi diskuterte kosthold og livsstil. Allergimedisinen ble aldri vurdert som årsak, og legen var skeptisk når jeg la det frem som en en faktor.

Etter en måned er jeg sikker. Jada, jeg vet det er en sjelden bivirkning som 1 av 10 000 får, men jeg er definitivt den ene! Medisinene er byttet ut med nesesprayer, salver og øyedråper, og selv om jeg nyser og er konstant snørrete tar jeg det med stoisk ro. Heller det enn å legge på seg jevnt og trutt.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.