Noen ganger ser man seg blind

Categories Blogg, Hverdagsliv

Nå har jeg vært på konferanse i Stormen konserthus i Bodø, og er helt stappet med inntrykk og ting jeg må reflektere over. Temaet var tilgjengelighet i museene, og det var et himla stort arbeidsfelt, men mange har alt gjort et godt stykke arbeid på dette, så her er det mange gode kompetansepersoner å sko seg på heldigvis.

Stormen konserthus var super å bruke til konferanse. Det var flotte fasiliteter, og utrolig god luftkvalitet. Men jeg fikk hakeslepp da jeg så et kunstverk som stod i foajeen. Det var skikkelig sært. Der var bygget et kunstverk med masse rubriks kuber, noe som er kult i seg selv, men jeg ble jentesur da jeg så motivet. Der var det avbildet deler av logoen til Liverpool. Egentlig helt feil at det ikke var Glimt logoen, men skal man først ta et engelsk lag, måtte det jo være ManU, men hva har det i et konserthus å gjøre i utgangspunktet? En rubriks kube er forøvrig et mekanisk puslespill oppfunnet i 1974, av den ungarske skulptøren og arkitekturprofessoren Ernő Rubik.

Etter å ha betraktet verket en stund, klarte jeg ikke holde tann for tunge, og utbrøt: “Hva ER det der egentlig?” Ikke for at jeg ikke visste hva det var, men jeg var harm og irritert og inviterte egentlig til en diskusjon om upassende det var med en Liverpool-logo i selveste Glimt-byen. Før jeg rakk å poengtere at det var et retorisk spørsmål, svarte en av de som stod sammen med meg at det var et kunstverk som viser en rein i samme posisjon som den norske riksløven, og de trodde det var satt opp fordi det er samisk språkuke. Aldri har jeg vært så glad for at jeg ikke rakk å si noe mer, og da jeg så på kunsten én gang til, så til og med jeg at det var en rein. Snakk om å bli lurt av sine preferanser, for jeg trodde jeg så skarven fra Liverpool! Jaja, ikke bedre å få det tenker jeg!

 

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.