Ja! Føl gjerne reiseskam!

Categories Blogg

Nå øker smittetallene for alvor igjen. Jeg er så lei og forbannet. Vi tok jo en så stor dugnad i fellesskap for å stoppe/bremse dette viruset som det tilsynelatende trumfer alt!
Likevel reiser folk ut av landet. Vi må jo ha ferie kan skjønne. Vi har jo vært så flinke, faktisk flinkest i klassen. Vi fortjener det jo! Det kan vel ikke være så farlig. Var jo bare alle andre land som hadde masse-død i samfunnet.

Regjeringen åpnet for fritidsreiser men anbefalte å IKKE reise med mindre det var strengt tatt nødvendig. De gikk også ut og sa at de som reiste måtte ikke føle reiseskam. Det var så trist når de kom tilbake og ikke ble mottatt med applaus og stående ovasjoner. Regjeringen hadde jo tross alt sagt det var greit!

Jo! Føl gjerne på reiseskam! Kjenn at dette ikke var det smarteste valget du kunne tatt! Hold deg i alle fall unna oss som ikke ønsker å utsettes for den risikoen du bærer! DU valgte en risiko for din del, og jeg velger deg bort fordi DU kan representere en risiko for meg og de jeg er glad i. Hadde det vært opp til meg, skulle du ikke fått kommet på jobb uten karantene.

Også var det den hersens karantenen. Når Norge gjør et land rødt, er det ikke for moro skyld. Det er på bakgrunn av smittetallene. Da blir det utrolig teit å fly på rekordtid tilbake til Norge for å unnslippe karantene. Ja, bra for deg kjære reisende, men jeg vil ikke møte deg i samfunnet før etter 10 dager uavhengig av om dere har reist hjem med lysets hastighet. Viruset følger ikke klokka, bærer du smitten så gjør du det uavhengig om du lander 23.50 eller 00.00.
Kan du ikke bare følge den sikkerhets-foranstaltningen og gå i karantene? Du kom jo fra et land som ble rødt. Det er en grunn til det.

Du får selvsagt gjøre som du ønsker, det ligger i begrepet å være en fri borger, men om du opplever at folk tar avstand fra deg så er det helt og holdent ditt problem. Du må gjerne synes vi andre er sneversynt og moralens voktere, men for meg er du trusselen om helvetes porter dersom mine kjære blir smittet og endog til dør.

Jeg tror ikke jeg klarer å være forståelsesfull for smittespredningen du representerer med å reise til utlandet, dersom noen av mine kjære må sjekke ut av tiden for tidlig fordi du tok med deg smitte hjem.

Det var et skikkelig gnelder og hylekor fra alle som ble pålagt restriksjoner i første runde av Corona-bølgen. Så fikk altså folket muligheten til å styre dette litt ut fra egen fornuft. Frihet under ansvar med andre ord. Nå ser vi resultatet. Ola Dunk fikser ikke å bruke hodet selv, og smittetallene øker. Da må det bare ikke bli noen pistring i media når staten går inn å pålegger restriksjoner. Det er konsekvensen for dårlig dømmekraft.

Det jeg fryktet er nok en realitet. Bølge nummer to er på full fart inn i samfunnet, og vi trangsynte pessimistene fikk rett. Nå håper jeg bare vi får kontroll og slipper en ny lockdown av hele samfunnet.

Det er fortsatt uhyre viktig å følge smittevernreglene. Vask hendene, bruk sprit hvor du har muligheten. Hold avstand. Det må du også gjøre når du tar ett glass vin med gode venner. Hold deg hjemme hvis du har symptomer på forkjølelse, vis hensyn til andre slik at du ikke setter dem eller deg selv i fare.

Vi har ingen å miste ❤️

8 kommentarer

8 thoughts on “Ja! Føl gjerne reiseskam!

  1. Ganske drittlei jeg også!! Skjønner ikke at folk ikke kan forstå at dette arbeidet gjorde vi for en grunn. Og at man kan ikke SELV bestemme når det er OVER liksom… Fysj jeg er lei 🙁

  2. Selvfølgelig kom det en oppblomstring av smitte da ferien begynte å være over. Ingen stor overraskelse der. Men jeg er litt overrasket over alle dem som på død og liv må ut i store forsamlinger, selv en enkel sjel som jeg forstår jo at da er det vanskelig å holde “meteren”. Er det ikke mulig å vente med store forsamlinger?

    Ha fortsatt en flott dag:-)

  3. Så veldig bra skrevet – og så veldig sant !
    Jeg mistet mor i Corona for 6 uker siden og har virkelig fått føle i kropp og sinn hvor farlig dette viruset er !!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.