Last Updated:

Ja, det her har vi glemt innen mandag!

Categories Blogg, Reiser og opplevelser

I går ble Kulturhovedstaden åpnet med brask og bram. Det var en formell del i Stormen Konserthus, og en åpningssermoni for alle nede i havna. Folkets dom lot ikke vente på seg, og kritikken haglet i SoMe.

Jeg må innrømme at da jeg leste søknaden  for å bli Kulturhovedstad, syntes jeg det var en litt kjedelig søknad, og trodde ikke juryen ville gå for Bodø. Det viste seg likevel at denne søknaden var akkurat det Europa ville ha mer av, og dermed var Bodø2024 et faktum. Siden jeg er dedikert ungdoms mamma som er hjemme når Vesla er å smaker på livet på egen hånd, fikk jeg bare med meg det hele via TV, men jeg syntes det var en nydelig seremoni. Seremonien bar bud om at vår historie, vår natur, vår kultur og alle våre folk skal vises, og ikke minst mangfoldet i oss. Det var gjort på en stemningsfull måte.

Så startet kritikken. Hva i pokker hadde samene å gjøre i dette bildet? To joiker og en dans som viste en reinflokk i bevegelse. Det ble rett og slett for mye for den gemene hop. «Det e altfor mye om saman!»«Æ har aldri sett hverken same eller rein i Bodø!» og «E det her alt vi har å by på? Kor e han Halvdan og kor e Glimt?» «Det her har vi glæmt innen mandag!»

Det som slår meg, er at det virker som ikke alle skjønner at kulturen vår er mer enn Glimt, Halvdan eller andre kommersielle kultur personligheter. Kulturen vår er samenes historie, det er fiskebøndenes historie, det er naturen vår, det er rikdommen havet har gitt oss, og enda mye mer. Men en åpningssermoni på 45 minutter kan ikke ta for seg alle disse delene uten å virke oppstykket og fragmentert, og det som ble vist, var alt annet enn oppstykket og fragmentert. Det viste hva som er utspringet til det mangfoldet av kultur vi har her i dag.

Det var en forestilling som bar med seg en rød tråd gjennom det hele. Sceneshowet var estetisk vakkert, og joiken satte en nydelig ramme fra start, danserne som symboliserte reinen på vidda, ørna på himmelen, musikken, fisken som kom inn, fembøringen med et lite bilde av mangfoldet av mennesker.. Alt! Det tok tidvis pusten fra meg, og jeg elsket det!

Så når Bodø Nu rullet frem terningekast 3, og sa vi kommer til å ha glemt dette innen mandag, så kan jeg godt være enig, men vi er nok dypt uenig om hvilken mandag, for den jeg tenker på, er ikke i 2024 hvertfall.

Jeg er stolt av det jeg så. Jeg likte det så bra at største kritikken min er at det varte for kort tid! Og må kanskje si at en litt flau smak i munnen til slutt dessverre når Ella Marie Hætta kritiserte at det ikke var ytret et eneste ord på hverken lulesamisk elle pitesamisk på scenen, det kunne hun godt ha spart seg. Det var ikke tid og sted for det. Men musikken hennes.. Det var gåsehud-opplevelse.

Så spør du meg, vil jeg påstå at Bodø2024 leverte og gjorde meg både rørt, stolt og glad. Nå gleder jeg meg bare til resten!

Foto: Visit Bodø

8 kommentarer

8 thoughts on “Ja, det her har vi glemt innen mandag!

  1. Heisann! Jeg visste ikke noe om kulturhovedstadgreiene før jeg tilfeldigvis var på besøk i Bodø sist uke, men dessverre med retur fredagen før åpningssermonien fant sted. Hvor ble det av blesten kring dette? Eller har jeg ligget under en stein siden avgjørelsen falt på Bodø?
    Jeg syns det var fint at Ella Marie var ydmyk og sa hun kun var gjest. Hadde hun ikke gjort det ville det alltids vært noen som hadde slaktet henne for det, vil jeg tro.
    Fyrverkeri til hvor mange millioner ble fyrt av? Det diskuteres nok rundt om om hvorvidt det er riktig prioritet av midler mens skoler legges ned i byen.
    Jeg likte scenen og fikk med meg tv-overføringen. Men skulle gjerne vært der, og hadde nok fått med meg dette live dersom dette hadde nådd mitt øre tidligere.

    Gratulerer Bodø, ta for dere av festligheter i året som kommer.

    1. Ella Marie hadde egentlig ikke behøvd å si noe i en slik stund siden det var en åpningsremoni og ikke en konsert. Det er vel mitt syn da. Men herlighet så vakker musikk hun har!
      Synd at det ikke er frontet bedre, helt enig med deg. Det har også vært endel kritikk i media av nettopp det.

      Håper du kommer opp i løpet av året, for her er det masse spennende som skal skje. Vi gjør Bymuseet om til et popup samisk museum med masse spennende utstillinger. Det gledes!

      1. Du må gjerne dele bilder av liv og røre i byen dette året! Har veldig lyst å få med meg noe. Kanskje et joikekurs?🤷🏻‍♀️Si fra hvis du vet om det er planlagt. Kan du dele en oversikt her på bloggen over arrangementer, så kan jeg bli fristet til bodøtur igjen snart😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.