Insomnia

Categories Blogg

Klokken er 05.05 og jeg vet ikke om jeg skal si på natta eller morgenen. For tidlig å stå opp, og for sent til å sove. Det jeg kan si er at det er kronisk søvnmangel på denne dama for tiden. Jeg kan ikke påstå at det er noe nytt, men veldig uheldig tidspunkt. Årsoppgjøret er i full gang, og jeg må være opplagt og uthvilt til hver ny dag.

Hva som plager meg? Jo, det skal jeg si. Jeg er helt tverr på søvnmønster fordi jeg bare jobber og er hjemme. Ikke frisk luft, og ikke trening. Jeg er blitt edsvoren latsabb! Det er ingen andre å skylde på enn meg selv, men jeg simpelthen elsker nettene i mørketida. Da kan jeg sitte hjemme i min egen verden og pusle med mitt, og plutselig er klokka både to og tre på natta. Eller fem, sånn som nå.

Jeg har fått tips om innsovnings-tabeletter, men det tørr jeg ikke. Enn om det begynner å brenne også våknet jeg ikke av brannvarsleren? Nei, det blir for skummelt.

De kloke hoder sier at insomnia, eller søvnløshet er mer vanlig enn man skulle tro. Hver tredje nordmann sliter med dette, og mange lider psykisk og fysisk på grunn av det. For min del kan jeg ikke si jeg lider i hele tatt når det er slik som nå. Problemet er heller at jeg nyter det så mye, at jeg har utviklet både lakenskrekk og er blitt pute-var.

Noen ganger plager det meg, men det er i perioder med mye mareritt og dystre tanker. Da er jeg egentlig trøtt og vil sove, og får sove i utgangspunktet, men brå-våkner flere ganger om natten. Det er stress!

Ikke sånn som nå. Jeg har fått sovet 1 time og 14 minutter, og er våken, om ikke direkte uthvilt. Tenker jeg avslutter natta her, og står opp å gjør litt husarbeid. Da har jeg ikke kastet bort tiden om ikke annet.

Ha en fin dag 😊

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Insomnia

  1. Jeg sover også helt rart. Sovner kl 21, våkner 4. Da har jeg fått nok søvn egentlig og går i stua med dyna. Sovner av og til litt der også. Noen ganger sovner jeg ikke før 23, våkner likevel 3-4.. Får jeg 3 timer søvn er det ikke nok. 5-6 går greit 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.