Last Updated:

Hvorfor må det koste så mye for å fikse tennene sine?

Categories Blogg

Jeg har vært hos tannlegen i dag.

Var ikke akkurat som i colgate-reklamen med null hull. Tvert i mot! To hull men null tull! Det var kjipe greier. Særlig siden jeg ikke er spesielt glad i å gå til tannlegen, og fordi jeg syns det er himla dyrt! Nå var det bare status-sjekk i dag, så må nok tilbake for å få fikset dette. Det går nok bra, men det er ikke akkurat lystbetont. Flere har spurt hvorfor jeg ikke fikser tennene når jeg er i Tyrkia siden jeg er der så ofte, og det er mye billigere der, men jeg vil helst gå til en tannlege som jeg har i nærheten hvis det skulle inntreffe noen komplikasjoner. (Gud forby!) Tenk om du får en antibiotika-resistent bakterie med deg hjem?

Kvanta costa millioner! Heller betale og så ha mulighet for å få hjelp her hjemme tenker jeg. Likevel blir jeg ganske forbannet! Tennene mine sitter fast i kjevebeinet mitt. Kjevebeinet mitt er en del av kroppen min. Hvordan kan helse-Norge da mene at tennene mine ikke er en del av kroppen min og derfor ikke inngå i helsetjenester som skal dekkes av staten. Kan vi ikke få et egenandels-tak der også? Det viser seg at det er en markant forskjell mellom fattig og rik med hensyn på tannhelse. Personer med inntekt under 250.000 går i snitt til tannlegen med mer enn to års mellomrom. Det sier seg selv at det kan bli dyrt når man først går, og når man lite har, er det ikke det man prioriterer før man må.

Jeg synes det er en av de verre situasjonene i landet vårt. De som lite har, skal altså være avskåret fra å få adekvat behandling for tennene sine fordi det er for dyrt. Er dette rett velstands-Norge? Nei, det er det ikke!! FY PÅ LANKEN!!

 

Det går fint å følge oss både på Instagram og Facebook.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.