Hvilken type helt er du?

Categories Blogg, Galskap satt i system, Hverdagsliv

I alle fimer er det en rød tråd som følges fra start til slutt, og det ender stort sett alltid bra for protagonisten. I skrekkfilmen er det alltid en som overlever, live to tell, og i dramafilmen overvinner hovedpersonen alltid de store hindringene, i actionfilmen vinner alltid helten over skurken og i kjærlighetsfilmen får hovedpersonen alltid sin store kjærlighet. Nesten alle filmer ender godt. Jeg lurer på hvilken genere film mitt liv hadde vært, dersom mitt liv hadde vært en film?

På mange måter skulle jeg ønske det var fantasy, men jeg hadde vært vettskremt hvis det dukket opp vampyrer, trollmenn, varulver og annet skrømt, så da hadde jeg neppe turt å levd overhode. At det hverken er en actionfilm eller thriller er helt sikkert, for jeg er ikke laget for fart og spenning, snarere comfort. Noen kjærlighetsfilm er det heller ikke, for jeg er ingen stor romantiker. Til det er jeg altfor pragmatisk og jordnær. Siden jeg ikke orker dramafilmer og sovner av de, er det forhåpentligvis ikke det heller. Drømmen hadde vært å leve i en skikkelig bra komedie der jeg hadde servert den ene humoristiske replikken etter den andre, akkompagnert av latterbrølene til de rundt.

Nei, mitt liv er vel snarere en knusk tørr dokumentar som forhåpentligvis går ut i langdrag. Emnet er vel variabelt, men sex drugs and rock n’roll er mangelvare.  Helst skulle det vært en dokumentar om en velstående mektig kvinne som veltet seg i luksus. Det hadde jeg likt. Det hadde jeg kunne levd med. Den røde tråden måtte da vært at på tross av mengder med dumme valg, klarte hun seg likevel, og lykkes med å leve sitt eget liv!

Men tenk litt på det. Hvis noen skulle laget en film om nettopp ditt liv, hvilken genere ville den hatt, og hva ville den røde tråden i fortellingen vært? Og sist men ikke minst, ville du fått Oscar for beste skuespiller?

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Hvilken type helt er du?

  1. Filmen om mitt liv ville vært et drama, med litt komedie. Et sånt der du sitter og ser med lommetørkle i nærheten, men ikke noen sippefilm, fordi smilet alltid ligger på lur.
    Tviler på noen Oscar nominasjon, verken på regi eller skuespillertalent.

  2. Neppe noen Oscar her, for jeg tror jeg ville vært i en animasjonsfilm. Mye fantasi, farger og der “umulige” ting kunne skje. Kunne fly. Mye moro 😀

  3. I mitt tilfelle er jeg stygt redd det ville blitt en litt sånn sær kultfilm i skjønn forening med den nevnte sex, drugs & rock’n roll -pakka, så.. Følgelig er jo valget av Juliette Lewis i rollen som ‘Dawn’ (- altså den nødvendige oversettelsen av gry til engelsk grunnet den am. uttalen) åpenbart *hehe* 😀 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.