Nå er det et faktum. Vesla begynner å bli voksen. Dører må låses når jeg drar noen steder, og barskapet må i innbrudds sikkert skap. Det er tid for hjemme alene fest!

Da Vesla lurte på om hun kunne ha noen venner over på onsdag, sa jeg først det ikke passet. Snuppa skulle reise på ferie om kvelden, og jeg skulle jobbe. Etter mye om og men ble vi likevel enig om at de kunne kose seg ute i hagen. Selve dagen var det surt og kaldt ute, så jeg sa de kunne være inne når jeg kjørte Snuppa på flyplassen. Siden pakkingen var ferdig, dro vi litt tidligere. Vi ville dra innom mormor og beste før Snppa skulle på flyet. Akkurat da vi kjørte ut innkjørselen kom fire jenter gående, og jeg tenkte at nok kom til å få det hyggelig.

I underkant av en time seinere gikk alarmen. Jeg hadde ikke kommet meg til byen da Vesla ringte. «Mamma! Det e kaos her! Æ klar ikke å ha kontroll og vet ikke ka æ skal gjør? Det e folk overalt!» Jeg kjente uroen velle opp i meg, Hvordan skulle jeg løse dette? Ene ungen måtte kjøres på flyplassen, og andre måtte ha hjelp hjemme. Og jeg var en halvtime unna. Typisk!

Vi har jo heldigvis superhelt-Storesøster like ved, og jeg tror det tok fem minutter fra jeg ringte henne til hun stod i stua og kom lillesøsteren til unnsetning. Det var det komplette kaoset!

«ALLE SKAL UT NU!!»

Inne og utenfor var det rundt 30 ungdommer som var mer eller mindre beruset. Noen prøvde å opponere mot henne, men da kvesset hun bare stemmen og ga klar beskjed. «TO MINUTT! SÅ RING Æ POLITIET!» Hun fikk ut alle sammen, inkludert venninne. De fikk klar beskjed om å komme seg hjem. Festen var over.

Da jeg kom hjem fikk jeg hakeslipp. Fytti katta som det så ut! Det var søl av brus og alkohol på hele gulvet. Kjøleskapet var raidet, og den/de som hadde laget mat, hadde ikke ryddet opp etter seg. Klesvasken var revet ned, og klesstativet ødelagt. Det lå en tom vinflaske på plenen, og noen hadde kastet kjøkkenredskaper ut i gresset. Det var vått toalettpapir på hele badet, og noen hadde stappet q-tips i vasken. Jeg ble rett og slett klin hakke forbannet. Det så ikke ut! Vesla fikk en overhøvling for å ha slippet inn så mange, og tillatt at de drakk alkohol her, men hun fikk skryt fordi hun ikke hadde drukket og fordi hun ringte å ga beskjed om at hun mistet kontrollen. I motsetning til forrige fest, var barskapet mitt trygt bak lås og slå. Som jeg sa til henne, det bygger tillit selv om hun hadde invitert altfor mange.

Det er trist at 15 åringer forbinder fest med alkohol. De burde ennå kunne møtes for å henge, uten at de har behov for rusmidler i tillegg. Jeg har gjerne åpent hus for at de kan møtes her. Se film sammen, spille musikk og bare chille. Men jeg orker ikke komme hjem til en svinesti og fulle tenåringer som skriker og hoier. Jeg har full forståelse for at ting kan gå i stykker ved et uhell, men å kaste ut ting fra kjøkkenet og grise med mat.. Nei, der går grensen for min del. Som jeg sa til Vesla, hun bør skaffe seg venner som husker at de kommer fra møblerte hjem!

6 kommentarer

6 thoughts on “Hjemme alene fest

  1. Oi, ja ikke gøy når det blir sånn. Men hun var da aldeles flott som ringt deg. DET sto det respekt av. At hun sa fra 🙂 I stedet for å prøve å skjule. Bare sa det som det var, at nå har jeg ikke kontroll.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.