Er jeg mamma eller Heidi?

Categories Blogg, Hverdagsliv

«Hei, Heidi. Det her e fra jobb. Æ har et spørsmål til dæ. Passe det at æ tar det nu? Du skjønne æ hadd akkurat en kunde her som lurte på no oversettelsa. Kan du hjelp mæ med det mamma? Ehh.. æ mein sjef.. æ mein Heidi?»

Det er ikke enkelt for Vesla å vite hvem hun prater med av og til, og det å ikke kalle meg for mamma når det tidvis er det eneste ordet hun kan, er utfordrende. Da stokker det seg lett. Vesla er egentlig veldig fornøyd med å jobbe der hun gjør, selv om hun jobber i samme organisasjon som meg. Nå har ikke vi noen direkte relasjoner i jobb sammenheng, og hennes sjef er ikke meg. Jeg er bare daglig leder i selskapet hun jobber for. Hun er nok glad det ikke er meg som skal styre arbeidsdagen hennes, og det er absolutt jeg også.

Vesla liker både oppgavene hun har, og kollegene, derfor er det ingen problemer å vekke henne og si at det er på tide å gjøre seg klar.
Hadde det bare vært like enkelt når det er hverdag, skole og det å hjelpe til hjemme, men det er det altså ikke. Ikke i nærheten.

Det å ha barnet sitt ansatt i samme selskap som seg selv, kan være en utfordring dersom strukturene mellom dere er for tette. For når er du mamma, og når er du kollega og overordnet? På samme måte for henne, når er hun kranglete datter og når er hun lyttende arbeidstaker?

FØR hun begynte å jobbe etablerte vi noen regler for hvordan vi måtte ha det. Vi diskuterte og ble enige om at det hun forteller etter jobb, forteller hun til mamma’n sin, og det hun sender på e-post eller eventuelt gjennom personalsystem er noen jeg får vite som hennes overordnede. Det fungerer fint hos oss.  Selvsagt kan det komme situasjoner der våre private relasjoner kommer i konflikt med de vi har på jobb, men da må vi diskutere i fellesskap hvordan vi løser det privat, for gjennom jobb har vi rutiner og strukturer som skal ivareta oss begge i så måte.

Så får jeg bare fortsette å le når Vesla ringer og spør etter mamma mens hun er på arbeid, for det må være vanskelig for en edsvoren mammadalt å kalle meg for noe annet. Men å kalle meg sjef… Nei, det blir for sært uansett om det er henne eller noen andre som gjør det.

4 kommentarer

4 thoughts on “Er jeg mamma eller Heidi?

  1. Jeg har vel ikke tiltalt mutter’n med Karin til dags dato, så Vesla har min fulle forståelse for at det er rart å kalle deg ved navn. Jeg mener.. For oss heter dere jo rett og slett ‘mamma’ *haha*

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.