Håndarbeidstradisjoner

Categories Blogg

I dag har jeg hoppet på en morsom utfordring som jeg allerede har lært enormt mye av. Gjennom et prosjekt på jobb har jeg fått litt kjennskap til tradisjonshåndverk i Norge.

På Fauske har vi et bygdetun med en større tekstil samling, og der har de masse faglige morsomheter på gang. Folkene som arbeider der er utrolig kunnskapsrike, og kan masse historikk og håndarbeidsteknikker. Alltid noe nytt å lære. For å gi denne tekstilsamlingen den oppmerksomheten den fortjener, skal vi utvikle et helhetlig tilbud til kundene, og jeg jobber med å utvikle butikken. Hva er vel mer naturlig enn å selge tradisjons håndarbeid i en museumsbutikk, og da er det vel helt logisk å bruke den minst egnede personen til å vurdere varesortiment?

Selv om jeg kan svært lite om håndarbeid, så et jeg ganske god på innkjøp og forhandlinger, så i dag har jeg vært i kontakt med flere grossister for å se hvilke produkter vi bør ta inn. Tenk å få boltre seg i så masse spennende produkter og vurdere hva som vil slå an og ikke? Jeg er ikke ansvarlig, bare konsulent, men det er likevel givende å se hva vi kan få til. Jeg har sett på hardangersøm, hekling, veving, pjoning, toving, søm og ikke minst, lært meg hvilke strikkemønstre som ble brukt back in the days. Det et omtrent ingenting jeg har inngående kjennskap til fra før, så lærekurven er bratt. Det har blitt en del timer med lesing for å overhode være i stand til å vurdere hva som kan minne om tradisjonelle produkter og hva som ikke er det. Det er så mye lekkert!
Faren er nå, at håndarbeidskurven min vil bli mer stappet av påbegynte prosjekter som aldri blir ferdigstilt, og at halve lønna mi blir trukket i internkjøp fra museumsbutikken.

Butikken skal være ferdig før sesongen starter,  og det betyr at det blir masse utvikling og planlegging, parallelt med at vi skal bygge opp alt sammen. Det er ikke all verdens av tid, men det klarer vi.  Siden dette er et intern prosjekt, får jeg følge prosjektet også etter at vi er ferdig med planfasen og evaluere fortløpende. Akkurat denne delen av jobben min er det som gjør et jeg ikke bare liker jobben min, men faktisk digger den!
Jeg skal nyte helga, men tror nok at det blir litt helgejobbing. Ikke for at jeg må det, kun fordi det er morsomt!

Også har jeg fått de nye brillene mine, og bra er det, for de gamle er fortsatt på ville veier!

2 kommentarer

2 thoughts on “Håndarbeidstradisjoner

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.