Gult er kult, og lek er gøy!

Categories Blogg

Om fargen gul💛

  • I markedsføring representerer det optimisme og ungdommelighet.
  • Det representerer klarhet og er ofte brukt til å føre oppmerksomheten til enkelte produkter på hylla.
  • Det burde ikke bli brukt for mye siden det er en slitsom farge å se på. Derfor er det vanligvis brukt mer på ytre hyller enn på de sentrale hyllene.
  • Noen studier viser at dype gule nyanser får babyer til å gråte.
  • For ekspertene som jobber med psykologien bak farger er gul en selvmotsigende fagre: det representerer både det onde og det gode, optimisme og sjalusi, forståelse og forræderi.
  • Gul illustrerer og favoriserer kreativitet
  • Det er en maskulin farge og i Kina var det et tegn på kongelighet

I andre kulturer symboliserer gul helt andre ting. For egypterne er gult sorgens farge, i Japan betyr gul mot. I Vest-Afrika står gult for fruktbarhet og moderskap, kanskje det også knyttet til eggeplommen. Keiseren i Kina bodde i den gule by, kappen hans var safrangul, og han så på seg selv som etterkommere av solen. Mens i Frankrike betyr gult sjalusi, dette i hht. til en artikkel fra Aftenposten.

Så nå har altså Frodith loset oss gjennom blå og rød, så i dag er det gult som skal være trendy på catwalken. Nå snakker vi altså!💛

Jeg hadde bestemt meg for at det skulle gå i gult på jobben i dag, og da ble det sånn. Opprinnelig tenkte jeg å ha catwalken min på jobb i lunsjen, men det gikk til iceing. Tro så kult det hadde vært å beordret jyplingen (han ER voksen, jeg er bare så mye MER voksen) på jobb til å ta bilder av meg mens jeg poset! Han hadde fått panikk om jeg hadde ristet litt på puppene eller dyttet frem stumpen litt ekstra. Problemet ville vært at jeg nok hadde tenkt at “me-too”-spøkelset hadde lurt rundt neste sving.🥴

Så derfor måtte storebror til pers! Han protesterte iherdig, men må man så må man! Han påstod at jeg så ut som ei senneps-flaske, og at hvis jeg slapp en fjert ville det vært sennepsgass. Meget morsom kar du!🙄

 

Sennepsgass eller ikke, sånn er arbeidsantrekket mitt (minus skjerf og løshår som er så gult at det bare MÅTTE bli med på bildet).💛

Men himla dårlig fotograf som ikke snudde litt på spotten rett over hodet mitt. Ser nesten ut som jeg fikk en lys idé! Jaja.. ikke bedre å få det! 😂

Dette er for tiden yndlingsfargen sammen med petroleums-grønn, så denne gangen var det enkelt. Og gult er kult! 👍🏻

8 kommentarer

8 thoughts on “Gult er kult, og lek er gøy!

  1. Kjempefin var du 🙂 Jeg gikk i “grønn” på jobb for å i et ledig øyeblikk å få tatt noen bilder., ikke et ledig øyeblikk for å si det sånn. Så her blir det arkivbilder 🙂

  2. Gult er så friskt og fint, og har aldri tenkt at den er slitsom. Fin var du også i gult, så det var et vellykket valg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.