Frodith utfordring… Dag 1

Categories Blogg

Frodith, Dette var gøy!

Men jeg har lite bilder av meg i blått tøy. Annet enn de sedvanlige portrettene da.. Men de er så kjedelige. Her må jeg nok ut å ta bilder! Rød i morgen altså? Næhhh… sliter skikkelig der, men improvisasjon kan bli spennende. La oss se hva vi finner på…

  • Blå er den mest brukte fargen i kontorer og forretninger på grunn av hvor produktiv og ikke-påtrengende den er.
  • Det er en farge som fremmer en følelse av tro og tillit i et merke.
  • Det har blitt bevist at blå hemmer folks appetitt og burde derfor ikke brukes i markedsføring av mat.
  • Det er fargen av harmoni, troskap og sympati.
  • Det er den kaldeste fargen, men den er fortsatt koblet med spiritualitet og fantasi.
  • Det er 111 nyanser av blå.
  • Det er en primærfarge, og for kunstnere var den mest populære nyansen av blå «havblå». Den var den dyreste, men den gjorde maleriene mer levende.

Da jeg var ganske så ung, eller jeg er jo fortsatt ung, men da jeg var i slutten av tenårene kom jeg over en bildeserie av Edgar Degas som heter Blue Dancers. Jeg elsket de fra første blikk. Jeg syntes de var vakre, mystiske og ga meg en følelse av eterisk skjønnhet. Jeg hadde en mengde posters av disse i rammer på veggen, og følte meg både urban og nesten litt kunstkyndig.

Forøvrig kan jeg bare nevne Picassos blå periode, der ham malte mange av maleriene sine i mørk blått mens han sørget over sin venns selvmord. Imponert?

Nei, jeg var ikke spesielt kunstkyndig, bare tilfeldig at jeg har sett bilder av disse kunstnerne når søsteren min dro meg inn og ut av kunstmuseer og gallerier i Paris og Barcelona. Det er hun som kan kunst, ikke meg..

Jeg har likevel ikke noe i mot å bli nevnt i samme åndedrag som disse to store, når det henvises til min blå periode. (Nei! Vi snakker ikke om da jeg var liten og elsket smurfene!)

Mamma’n til Veslas blå periode.. à la snapchat!

 

Det går fint å følge oss både på Instagram og Facebook.

6 kommentarer

6 thoughts on “Frodith utfordring… Dag 1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.