Grådig på egentid

Categories Blogg

For meg er den mest verdifulle tiden jeg har, når jeg kan være helt alene uten å bli avbrutt av noe eller noen. Det er godt å være alene hjemme alene i hodet sitt. Få tid til å tenke gjennom saker og ting, og ikke minst tid til å dagdrømme. Jeg elsket å dagdrømme.
Selvsagt har gleden av å være alene en direkte sammenheng med at jeg er alenemor, der far bor langt unna, og det gjør at unge lovende stort sett er hjemme. Da er det ikke mye rom for fred og ro. Likevel er det ingen tvil om at jeg liker mitt eget selskap.

Det er sånn at om jeg kan velge, så velger jeg meg selv og mitt selskap 80 % av tida. Det betyr at jeg og meg har det ganske ok i lag, og sjelden krangler. I helga hadde jeg definitivt me-time. Vesla var på NNM, og jeg fikk kjærkommen tid for meg selv. Planen var å få unna litt ting og tang som har stått på vent til jeg fikk bedre tid, men det fikk jeg ikke denne helga. Jeg var altfor opptatt med å kose meg, og å slappe av.
Jeg fikk tid til en super-date med Lille Gull. Den gutten er altså bare det søteste som finnes, full av undring over alt som er i verden og skravler som en foss! Han har så mye å fortelle. Det er sant som de sier at barnebarn er noe helt fantastisk. Livets dessert.

Bortsett fra barnebarn-date og et litt forsinket julebord, har jeg brukt helga på ingenting. Det trengte jeg. Jeg har jo så mange dagdrømmer å drømme, og det er så mange tanker å tenke. Mye av det jeg tenkte på var hva jeg vil med fremtiden. Det er tid for det nå. For jeg står foran noen valg som kan gi noen endringer i min livsstil, men jeg er ikke så sikker på at jeg vil ha disse endringene! Derfor har det vært mye for og i mot, og enn hvis.. tanker. Endringene innebærer at jeg må innordne meg etter andre i større grad, og det vet jeg ikke om jeg finner særlig forlokkende. De spontane innfallene mine er jo det som gjør livet verdt å leve og det er ikke direkte spontant lengre hvis jeg må spørre noen andre om det passer før jeg gjør noe.

Jeg konkluderte med at jeg trenger mer tid for meg selv, jeg klarte altså ikke å bestemme meg. Jeg er for grådig på livet, og vil ha med meg alt, men det er slik at man ikke kan få alt. Man må velge. Jeg kan velge det kjente hvor jeg langt på vei kjenner utfallet, eller jeg kan velge det usikre og bevege meg på det litt mer ukjente stier. Det frister å prøve noe nytt, men jeg vet ikke helt om jeg er villig til å gi opp mye av min selvråderett. Da blir det jo mye mindre tid til egen tid, og det er jo noe jeg ikke kan få nok av!

Godt jeg ikke hadde mer enn en helg alene, for hadde jeg hatt mer tid for meg selv, ville jeg sannsynligvis fortsatt vært stasjonær i sofaen og dagdrømt om alt og ingenting!

2 kommentarer

2 thoughts on “Grådig på egentid

  1. Egentid trenger man alltid, og jeg synes også at egentid er godt. Tror det er viktig å like og være i sitt eget selskap. De som ikke klarer det tror jeg ikke trives i sitt eget selskap.

    Mannen min sier også han synes det er godt å være alene når jeg er ute i kveld, og han trenger den egentiden like mye som jeg gjør.

    Ønsker deg en kjempefin onsdag ❤😊

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.