From another point of view

Categories Vesla og Snuppa

Åh nei! Nå er det på’n igjen! Jeg klarer bare ikke å stå opp når hun er så forbanna. Hun er jo direkte ustabil. Jeg ligger litt til, så kanskje hun drar før jeg kommer ned. det er lov å håpe!

Hun gnager og gnager og gnager! Hele tiden hører jeg henne. Aldri et øyeblikks stillhet om morgenen. Hun kan spørre om så mye på en gang, og jeg rekker ikke å svare mellom spørsmålene. “Har du gjort leksene? Har du lest til prøven? Har du pakket sakene dine? Har du noen planer i dag?”

Formaningene da! De er det himla mange av. “Husk å ta med skolemat! Husk å finne frem vintersko! Hvis du sykler får du bruke hjelm! Du må lufte hundene før du drar! Og for guds skyld kom deg nå opp av den jæ… senga!” Det forundrer meg stort at hun klarer å trekke pusten mellom alt som kommer ut av munnen på henne. Det føles ut som en mitraljøse som smeller i ørene mine. Blir hun aldri stille?

Også er det alle anklagene 24/7. Hun har alltid noe å klage på, uansett hvor mye jeg prøver. “Du skulle jo vaske rommet ditt? Hvorfor vasket du ikke benken etter at du bakte i går?”  Men for pokker! Jeg overrasket henne med kake! Kan hun ikke heller være glad for det? Og rommet mitt er jo mitt. Jeg ble trukket ukelønn for at det ikke er ferdig, så da er det vel mitt problem at det er rotete, ikke hennes. “Hvorfor hengte du ikke opp klærne som du lovte?” Det var jo ikke jeg som lovte det, det var jo hun som kommanderte meg! Det er hun flink til. Å kommandere mener jeg.

Å bo med ei mor som er blid den ene dagen og sur den andre dagen er en sann prøvelse. Akkurat som ikke hun utsetter ting å gjøre hjemme? Akkurat som ikke hun roter? Hvis jeg protesterer klikker hun internasjonalt! «Du har to ører og en munn, det betyr at du skal lytte mer enn du prater!» Joda, men det betyr også at jeg må høre på alt gnålet fra henne dobbelt så mye form jeg klarer å forsvare meg.

Det beste er å bare ligge her litt lengre. Hente seg litt inn før jeg går ned å møter stor-dragen. Jeg regner med at jeg får klar melding om inndradde privilegier og en tirade om konsekvenser for dårlige valg. Greit at hun skal ha orden og struktur, men må hun ha det klokka sju om morgenen? Kan hun ikke ta det på ettermiddagen heller? Neida, klokka sju er dragen i henne våken, og det går ut over alle i huset. Da er det kjipt å være den eneste som bor med henne!

Så her kommer det: Pent brukt gretten mor gis bort til høystbydende! Du får henne for 2,50 og en gammel tyggis!

Hilsen Vesla, sett på med mammaens øyne.

4 kommentarer

4 thoughts on “From another point of view

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.