Er det innafor å kjøpe leilighet når jeg allerede har en enebolig som definitivt burde duge for Vesla og meg?

Jeg spør fordi jeg vet boiligsituasjonen i Norge og verden forøvrig har hatt en negativ utvikling. Det er stadig vanskeligere å komme seg inn på boligmarkedet med mindre man har sikkerhet i annen bolig fra før av. Det betyr at mange aldri får muligheten til å kjøpe egen bolig i hele tatt.

På en annen side er det også sånn at utbygger av et leilighetskompleks er avhengig av å få solgt et visst antall boenheter før spaden settes i jorda, og da er det mange firma som kjøper boenhetene opp leiligheter som en investering og for at byggeprosjektet i hele tatt skal gjennomføres. Selvsagt regner de med at de får en gevinst av salget etterpå. Bolig blir i dag regnet som mer som et investeringsobjekt og en vare,  heller enn en rettighet.
Det er flere interesseorganisasjoner som jobber for å sikre at et visst antall av nye boliger skal omfattes av lov mot kommersiell virksomhet, slik at man har en del boliger hvor prisnivået bevisst holdes nede.

Men jeg vil altså kjøpe bolig nummer to.

Tanken har svirret i bakhodet mitt en stund. Jeg har tenkt at det kan være en fin investering for fremtiden, og jeg så for meg at den kunne vært brukt til utleie. Sikre litt ekstra inntekt på mine gamle dager. Så snudde det helt..

Det har siste ukers utvikling på hjemmefronten vist meg at ikke er bærekraftig. Skal jeg kjøpe leilighet nå, er det ikke for utleie men en liten time-out-hybel for mamma’n. Et krypinn med aldersgrense over «men-gi-deg-med-det-gnålet-alderen». En aldersgrense som gir mor ørens fred. Der skal jeg ha bøker og godteri i an mass! Bare ligge på sofaen på lading og få åndelig føde mens jeg stapper i meg snop. Klærne og sminken min skal være der. De skal aldri være brukt av jenter under «men-gi-deg-med-det-gnålet-alderen» Og vin! Masse vin! Der skal det være påbudt med et glass vin om dagen for å være der. Det skal florere av junkfood, telefonladere og øreplugger. Alt som ellers bruker å mangler. Kanskje det burde vært åpning for besøk av «Mr. I’m going to swipe your feet away with løøøv!» av og til. Men ikke for ofte, og i såfall ikke før jeg hadde fått opp skiltet med «Max 2 timer parkering!» utenfor huset!

Jeg vet at menn som kommer i 40 års krisen kjøper motorsykkel og jakter på sin tapte ungdom, og jeg er nesten der jeg også, bare at jeg vil ha en leilighet blottet for krav og forpliktelser. Det er kanskje ikke helt innafor å kjøpe bolig nummer to på slike premisser, men det er lov å dagdrømme om det..

2 kommentarer

2 thoughts on “Eie eller leie?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.