Farsdags tanker

Categories Blogg

For min del representerer farsdagen en dag som er hyggelig. Den dagen vi lar pappa være den hedersmannen han faktisk er. Det gjør vi mer en gjerne for han er en fantastisk mann som alltid har vært en fantastisk pappa for oss barna. Han var en sånn pappa som ikke brukte stemmen unødig, men helst snakket oss til rette. Det var verre enn når mamma irettesatte oss med et noe høyere volum. Han var aldri direkte sint, men klar på at han var skuffet hvis vi hadde gjort dumme valg. Så farsdag er for meg frokost på sengen, kaffe og kake, og en liten gave til den ene delen som utgjorde den stabile klippen våre foreldre var i vår oppvekst. Farsdag var og er en en fin dag for oss.

Siden pappaen til Vesla bor så langt unna, får hun ikke feiret dagen med han, men hun lager tegning og kort til han som hun tar bilde av og sender slik at han får det på dagen. Likevel tror jeg nok det er litt sårt at hun ikke får feiret sammen med han. Vi kompenserer med å feire Beste. Mannen i mitt liv er på mange måter også mannen i mine barns liv også. Han er klippen for så mange av oss. Vi er ufattelig heldige som har en sånn bauta i livet.

Det er nok mange som møter dagen i dag med blandede følelser. Kanskje noen møter dagen med savn etter en pappa som ikke lengre er i tiden. Dersom det er første gangen, er kanskje sorgen ekstra sterk denne dagen. Det savnet vil være voldsomt vondt enten det er et ungt eller gammelt barn som sørger.

I takt med tiden og mange splittede hjem, er det mange barn som ikke har en pappa i livet sitt. Fortsatt er det slik at noen barn ikke har samvær med begge foreldrene. Denne dagen er nok ekstra sår for disse barna. Tenk det savnet de kjenner når de hører de andre fortelle om kosen av å feire pappa. De kan kanskje ikke ringe pappa og gratulere med dagen fordi mamma og pappa ikke samarbeider så godt. Savnet er det likevel, og ekstra tungt på slike dager.

Eller de barna som opplever vold, vanskjøtsel eller likegyldighet fra sin pappa. Tenk hvor vondt det må være å feire et menneske som man ikke har noen positiv relasjon til. En som kanskje representerer redsel og smerte. Kanskje dagen har vært preget av usikkerhet og redsel, og ikke noe man vil snakke om på skolen etterpå.

Jeg elsker alle den fine symbolikken med farsdagen, men synes det er blitt så kommersielt å feire mor. og farsdag. Det er et voldsomt fokus på fine gaver gjennom reklame fra handelstanden. Det er ikke lengre en symbolsk feiring. Det er om å gjøre å lage den fineste gesten som skal overgås år etter år. Borte er frokost på senga og kaffe og kake. Borte er kjernefamilien der mor, far og barn bor sammen og det er naturlig å feire dagen.

Vi skal feire farsdag for pappaen min. Det blir ikke i dag, for han er på hytta og nyter roen, men Vesla og jeg dro til byen og kjøpte en liten gave til han likevel. Den skal han få så snart han er hjemme igjen.

Vesla og jeg sørget for å få oss en deilig lunsj/middag når vi var på shopping. Vi feiret hverken det ene eller det andre, bare koste oss i hverandres selskap.

Med disse ambivalente tankene rundt dagen i dag vil jeg benytte anledningen til å ønske alle ferde der ute til lykke med farsdagen.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.