Last Updated:

En singel mammas dagbok 6. innlegg

Categories Blogg, Singel mammas dagbok

Super krefter

Jeg har dårlig samvittighet. Den dårlige samvittigheten er en energi-tyv som alltid gnir seg inn i sjelen. Følelsen av å ikke strekke til, eller ikke rekke alt jeg burde gjort. Følgelig er den ikke noen kjærkommen venn.

Jeg har dårlig samvittighet for ungene. Det kan være at noen av de får mer tilstedeværelse enn de andre, at jeg er sur og grinete, at jeg ikke klarer å holde en lovnad eller at jeg prioriterer meg selv. Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke får sett over leksene til Vesla daglig, hunden ikke får gått tur oftere, husarbeidet er ugjort, jeg ikke har tatt meg tid til familien, at jeg ikke har vært å trent på lenge, rett og slett dårlig samvittighet for hverdagslivet.

På jobb har jeg dårlig samvittighet for arbeid som hoper seg opp eller kolleger som må vente på bistand. Jeg har dårlig samvittighet for samarbeidspartnere og andre eksterne aktører vi samarbeider med.  Og ikke minst, jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke tar meg nok tid til å prioritere de oppgavene jeg synes er morsomme og som gir meg energi.

Det er en kjensgjerning at tidsklemma ofte gir dårlig samvittighet, og jeg er ikke noe unntak i så måte. Enslige foreldre vil gjerne fylle alle roller for barnet sitt, slik at barnet ikke vokser opp med følelsen av å mangle noe viktig i livet. Det kan gi alle dårlig samvittighet av en annen verden. Heldigvis varer det aldri lenge hos meg.

Som enslig mamma har jeg en superkraft! Det er krefter verdt å misunne. Jeg klarer utmerket godt å riste slike følelser av meg og gi meg selv litt slakk  Jeg har fått «gi litt faen-krefter».

Jeg er ikke redd for å vise barna mine at livet ikke 100% perfekt. Jeg er faktisk stolt over at mine barn har vokst opp med viten om at jeg kan glemme å kjøpe frukt eller vaske favoritt-buksa. Jeg kommer fem minutter for sent, eller jeg serverer brødskiver til middag fordi jeg er sliten. Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for det, for det er ikke viktig i det lange løp. Livet går videre.

Jeg har nemlig ikke dårlig samvittighet for å ikke prioritere vekk de god samtalene og de viktige stundene. Jeg prioriterer aldri de bort. Det vesentlige er å være tilstede i de viktige tingene i livet. Da er det trivielle ting som som må vike plassen, og det er husarbeid og forventninger fra andre utenom.

Det gir jeg ganske enkelt litt faen i. Det et jo superkreftene mine, og sannelig gjør de ikke hverdagene litt bedre!

8 kommentarer

8 thoughts on “En singel mammas dagbok 6. innlegg

  1. Jeg heier på hvordan du tenker.
    Bare gi faen i å ha dårlig samvittighet og gjør så godt du kan.
    Det er ikke mulig å ønske seg flere dager i uka uansett.

  2. I ditt tilfelle, er det vel strengt tatt bare å kaste et blikk på utkommet av de som har vokst opp i typ desinfiserte, borderline sterile hjem, der alt skal være perfekt, -og helst grisedyrt!
    – De er jo så fulle av komplekser i hht eget utseende at de ikke får løpt fort nok til kirurgen for å operere seg ut av alle proposjoner! Men alker mest påfallende, syntes jeg det er at et overveldende flertall av unger og unge voksne nå for tiden har astma, allergier, og/eller andre mer eller mindre kroniske helseproblemer! Det er altså så galt at jeg mistenker vi står på trappene til å få den første generasjonen der det er for normalt å regne ikke å overleve sine besteforeldre! Jeg mener.. Mange av de er jo så allergiske at de knapt nok puster mellom mars/april og oktober, i tillegg til at alt med fjær eller pels innenfor en radius av 50m sender de rakt til dødens forgård! – For ikke bakke om at de heller ikke tåler mat lenger!..
    – Og det påfallende er at jeg kun kjenner til 2(!) sikre unntak, som jeg vet ikke hat noe av dette, da disse to også har vært de to ENESTE jeg har kjent til med foreldre som har sørget for at renhold og beskyttelse ikke har gått på bekostning av at de har fått i seg den nødvendige dosen av daglig ‘dritt’ for å kunne bygge et velfungerende immunforsvar i en sterk kropp!
    Så dersom mine mistanker om at Vesla (og de andre) er hjemmehørende i dette ørlille mindretall, så er det done deal for min del.. Da anser jeg det for bevist at det å vøkse opp til en sunn og sterk voksen, er betinget av at en utsettes for en gitt dose crap som barn.. 😛 😉

    1. Det du tar opp er faktisk litt viktig, og noe jeg har irritert meg litt over. Vi skal sykeliggjøre oss for absolutt ALT og være overhysterisk for det meste. Når husene var trekkfulle og rundvasken ikke tilfredsstilte dagens standarder, var ikke astma og allergi et kjempestort problem, men nå.. Nei, jeg fortsetter å gi katta i husvask hvis jeg finner det for godt, og tar et skippertak nå og da. Det er til å leve med. Jeg fortsetter å gi litt faen. Det er det som passer meg best😊

      Ha en super dag 🌸🌸🌸

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.