Du trøtte adventstid

Categories Hverdagsliv

Da var vi inn i adventen igjen, og det tok da mor i huset nøyaktig ett døgn å snu opp ned på dag og natt. Ikke ei uke, kun ett døgn!

Klokka var 04.00 og jeg fikk ikke sove! Jeg lå å planla alt som skulle gjøres fremover, og det var nok å gruble over. Nå var det ikke grubleriene som holdt meg våken, men jeg brukte våkenatten til å gruble. Omsider sovnet jeg og fikk noen timers søvn før arbeidsdagen gjorde sitt inntog.

Jeg vet hva som venter. En lang ettermiddag det jeg slumrer på sofaen etterfulgt av nok en episode av Søvnløs på Tverlandet.

Ingen skal påstå at jeg ikke holder tradisjonene i hevd, for dette skjer hvert år når det lakker mot jul. Hadde jeg kunne fortalt en skrytehistorie om alt jeg har fått gjort, hadde det vært en ting, men jeg har ikke gjort noe! Kun slækket på sofaen foran TV. Jeg er for trøtt til noe annet.

I dag skal jeg ikke bryte tradisjonene. Det går ikke. Tradisjoner skal jo holdes tross alt. Det er ikke bare derfor. Det har nok en sammenheng med at en lett middagshvil endte med en tre timers studie på innsiden av øyelokkene.

Så hva gjør man da?

Da finner man frem stearinlysene, tekoppen og ei god bok, mens julemusikken surrer i bakgrunnen. Regner med at det blir noe seint før jeg blir trøtt i natt også. Tradisjon tro..

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.