Challenge accepted!

Categories Blogg

Nå er det en ny challenge som pågår på SoMe. Jeg fikk en hyggelig melding om å legge ut et svart-hvitt bilde av meg selv i solidaritet med andre kvinner. Jeg syntes det var en skikkelig fin greie, men fikk ikke somlet meg til å legge ut noe bilde, eller tagge andre flotte damer. Ja, jeg synes det er flott med kvinner som støtter kvinner!

Så kom jeg over instaen til Martha Louise, og jeg begynte å se litt på hva som et opphavet til denne challengen, for jeg ville se selv hva den bunnet ut i.


Pinar Gultekin var en 27 år gammel tyrkisk student som ble funnet drept og brutalt lemlestet for 5 dager siden. Det var hennes x-kjæreste som drepte henne.  Drapet har ført til voldsomme protester blant kvinner i Tyrkia.

Dette er altså en protest mot at tyrkiske kvinner, da gjerne også lesbiske og  transkvinner, blir drept av menn. Mennene får en mild og nesten symbolsk straff. Tilsynelatende er ikke kvinnene så mye verdt som en mann.  Bildene av de drepte kvinnene vises frem med svart-hvitt bilde i avisene.

Hensikten med bilde i sort-hvitt er en ikke-voldelig protest mot denne drapsbølgen mot kvinner. Jeg anbefaler alle å gå inn å lese dette.

Jeg syntes det var bra at kvinner støtter kvinner, men enda bedre å si at vi lever i 2020, vi kan ikke akseptere drap på kvinner, og i så fall ikke at mennene som utfører udåden ikke skal straffes på lik linje som om det var en mann de hadde drept.

Ut fra det lille jeg har lest meg til, var den første tolkningen av å legge ut bilde veldig fin, men etter å ha lest om denne andre, er den kjempe viktig!

Så..

4 kommentarer

4 thoughts on “Challenge accepted!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.