Alvorlig fedme

Categories Blogg

“Mamma, e æ tjukk?”

Jeg kikket bort på på den relativt slanke 11 åringen min, og måtte bare spørre om hun trodde hun kunne være det. Nei, hun gjorde vel egentlig ikke det, men hun lurte på når man ble tykk og hvorfor noen ville være tykke? Rundt henne har det alltid vært fokus på at hun må spise relativt fornuftig når hun spiser, fordi hun har vært små-spist og hatt litt mat aversjon i perioder. Siste året er det blitt mye bedre, og hun nærmer seg fin progresjon på vekta.

Hos oss er det en todelt problemstilling. Noen er overvektige, noen undervektige og noen innenfor normalen. Maten skal tilpasses næringsinnhold til de enkelte. Jeg vil jo gjerne ha maten så kalorifattig som mulig, men Vesla må ha mer av det sunne fettet. Maten skal smake godt, og tilpasses energinivået til de som spiser. Dette er vel og merke ønskedrømmen! Nekter ikke for at det er dager med grandis, pølse i brød og karbis på brød for det er dager tiden rett og slett ikke strekker til til mer enn det.

Men nettopp fordi jeg har den søte urokråka mi i hus, har det vært viktig å fokusere på at vi skal spise til alle måltidene, og at det er næringsinnhold i det vi får i oss. Derfor er jeg satt under administrasjon og ikke slanking. Jeg vil ikke at hun skal ha noen uvettig holdninger overført fra meg.

Bekymret for at dette kom i kjølvann av at jeg er satt under administrasjon, hadde jeg et behov for å snakke litt mer med henne om dette. Jeg grunnet litt på hvordan jeg skulle fortelle henne at det å være tykk ikke har noe å si for verdien i mennesket, men det er en helsegevinst å ikke være overvektig. Jeg pratet nå rolig, og forklarte på en god måte syns jeg, og måtte til slutt spørre om hun forstod hva jeg mente.

“Mamma, sjøl om du e litt.. ja, ka ska æ si? Fluffy? Så syns jo æ du e den perfekte mammaen for mæ!”

Fluffy altså?! Makan til pøbel!

I lys av dette ble jeg litt spent på om hvordan hun forholdt seg til vekta, og jeg spurte henne om hun viste hvor høy hun er. Jada, hun er 156 cm. Så spurte jeg om hun visste hvor mye hun veier, men det hadde hun ingen anelse på. Hos oss står ikke badevekta fremme, fordi jeg tenker at det er ikke noe hun trenger å bekymre seg for. Det er mamma’n og velstands-magen som trenger å ha fokus på.

Jeg bestemte meg for å veie henne, for det er sikkert mer enn et år siden sist, og ble litt interessert i hvor det ligger an med KMI på henne. Min er hinsides, men under bearbeiding 😉

Jeg sjekket først via nettsiden det sunnframtid.no, deretter en random KMI-kalkulator jeg fant på nettet. På den første fikk jeg at hun har alvorlig fedme, og på den andre er hun innenfor sunn normalvekt. Er det mulig?! Jeg håper de som benytter disse kalkulatorene til annet enn til å gi en pekepinn, utviser kildekritikk. For det er jo helt sykt at med samme data kan de gi så totalt forskjellig resultat. Skummelt for de som har et problem på disse områdene ikke minst. Tenk hvis det er noen som stoler blindt på sånt? Har sendt inn en melding til nettstedet, for det må jo ligge en bug i systemet. Og alle kan si hva de vil, men denne jenta er sunn, og sliter ikke med alvorlig fedme.

Vi bryr oss ikke så mye om kropp, bare at vi er sunne og friske 🙂

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Alvorlig fedme

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.