Å holde matplanene

Categories Blogg, Hverdagsliv

Det er nesten utrolig, men matplantene mine har vært fulgt i to uker nå. Jeg har klappet meg selv på skulderen over bragden. Det betyr altså at jeg ikke har vært innom å handlet mat mer enn på lørdager. Det er ikke heeelt sant, for i går måtte jeg innom å kjøpe popcorn og brus. Det var tross alt Glimt-kamp, også har jeg droppet innom å kjøpt noe pølser til en turdag som dukket opp, men ellers har jeg vært som en standhaftig tinnsoldat.

Jeg tenkte kanskje det kom til å bli ekko i kjøleskapet når jeg så inn på fredagene, men det er det ikke. Med andre ord, jeg kan fortsatt redusere ganske mye på mengden mat som kjøpes inn. Det er litt vanskelig å planlegge når jeg har Vesla å ta høyde for. Den ene dagen spiser hun normalt, og neste som en spurv. Sånn blir det restemiddag av. Det gjør ingenting. Bare færre middager å lage. Det kan jeg leve fint med.

Vi sparer også mye tid på å slippe flere butikk-turer i uka. Tidligere handlet jeg annen hver dag, og å handle inn dagligvarer er ikke min favoritt syssel. Nei, gi meg heller skikkelig shopping. Se, det blir noe annet. Det er ganske behagelig å be Vesla dra opp selv hvis hun MÅ ha noe digg. Resultatet er at hun ofte dropper det. Vinn-vinn tenker jeg.
Det beste er at jeg sparer meg selv hodebry med å finne ut hva vi skal ha til middag. Nå er vi to som har bestemt sammen, og da kan vi også lage middag begge to! Det er en super gevinst i det hele.

Jeg vil ikke påstå vi bruker så mye mindre penger når vi handler en gang i uka, men litt blir det. Det blir ikke så mye ekstra i kurven hver gang, og det er jo bra for helsa også, men tror ikke vi sparer inn til en ferietur for å si det sånn.

Uansett, jeg fortsetter med dette en stund til, for det har gjort min hverdag vesentlig lettere på mange måter. Bare synd jeg oppdaget det først nå..

2 kommentarer

2 thoughts on “Å holde matplanene

  1. Flinkis! Sikkert tidsbesparende å handle bare en gang i uka også. Hos oss er vi to voksne, av og til en bonusundom i heimen. Jeg foretrekker å handle for flere dager, men siden det er samboeren som står for handleturene og matlaginga, og han liker å dra hver dag, blir det stort sett handlet hver dag. 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.