Last Updated:

82 år og fortsatt like dum!

Categories Blogg

I dag har jeg vært på befaring på ett av våre museum som forvalter krigshistorien fra 2. verdenskrig. Det er et kystfort satt opp av tyskerne, ved hjelp av russiske krigsfanger. Snakk om ironi dagens verdenssituasjon tatt i betraktning.

Vår dyktige konservator satte fingeren på en problemstilling som er høyaktuell for tiden, for hvem er det som besøker slike museum? Fortrinnsvis er det historieinteresserte og de som synes krigshistorie er spennende, men også en gruppe til som jeg ikke har tenkt over. Nasjonalistiske grupperinger som bruker slike besøk som inspirasjon til idealismens vugge. Nå er ikke dette et problem hos oss, men det er noen av de danske museene som har opplevde nettopp dette.

For oss er det viktig at anlegget fremstår som gold og mørkt. Det er en mørk historie som formidles. Det handler om krig, og det handler om menneskeskjebner.

Jeg tror at nå, mer enn noen sinne, er tiden inne til å fortelle de personlige beretningene fra 2.verdenskrig. Gi ofrene et ansikt og en stemme. Vise hvor jævlig krig var for 82 år siden, for at vi skal skjønne at historien gjentar seg, og de fleste mennesker har ikke lært en dritt på 82 år!

Roseslottet forteller krigens historie gjennom ulike kunstinstallasjoner. Det er individets historie og skjebne som formidles.

Eller som de selv skriver på hjemmesidene sine:

Vi berører både kjente og mindre kjente sider ved okkupasjonen: krigsfangenes lidelser, de ukjente enkelt-individene, hverdagslivet, krigsseilernes drama, motstandskampene i sør og nord.
Forfølgelsen av de norske jødene får stor oppmerksomhet i billedserien og antisemittismen, før og under krigen, skildres.

Det kunstneriske språket ønsker å engasjere, utfordre og konfrontere. Kort sagt, vekke til live. Vi ser ikke på verden med et akademisk/analytisk blikk.

Dessverre har jeg ikke besøkt Roseslottet ennå, men det er på min bucket-list. Det er noe jeg bare må få med meg.
Slike besøk er uvurderlige. Fordi for å møte fremtiden må man vite og forstå fortiden, og jeg tenker Putin skulket historietimene sine da han gikk på skolen..

2 kommentarer

2 thoughts on “82 år og fortsatt like dum!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.