Enkelte lar ideologier ta fullstendig overhånd. Nok er nok!

Categories Blogg

Vi er blitt flinkere til å vise toleranse for ulikheter i samfunnet, men ikke flinke nok til at vi kan klappe oss selv på skulderen og tenke at jobben er gjort. Jeg synes det er blitt større takhøyde for hva vi aksepterer og ikke i dag kontra for 30 år siden.. Det er bra. Det tyder på at verden faktisk går fremover. Akkurat det er en utvikling jeg virkelig setter pris på. Jeg forsøker å lære mine barn at vi er akkurat like mye verdt alle sammen, uavhengig av forskjeller i utseende, ideologi, etnisitet, seksualitet, religion, kjønn og andre ting. Ingen er mindre eller mer verdt enn andre. Da takker jeg alle ildsjeler som virkelig jobber for likeverd og respekt på ulike arena i samfunnet. 

Så har du de som så gjerne vil gjøre noe godt. De som har de beste intensjonene. De vil gjøre en forskjell. Vil så gjerne men når ikke helt frem. Selv vet jeg ikke helt om jeg skal bli irritert, forundret, gråte eller le. Jeg velger vel helst det siste, nettopp fordi intensjonene er gode.

NRK Barnetimen fant ut at pappaen til Pippi ikke lengre skulle være negerkonge. Det var nedsettende. Han skulle være sydhavs-konge. Jeg bare lo høyt av det hele, høyt og lenge, og tenkte “Er det mulig?” Dette fordi ordet neger ekskluderer mange barn. (les her) Neida, jeg bruker ikke det ordet lengre. Jeg bruker ikke sorte eller svarte heller. Jeg sier “våre nye landsmenn”, mørkhudet eller utlendinger. Helt greit å tiltale folk på en måte som gjør at de ikke blir støtt av det. Men dette er en bok skrevet i 1948!! Skal vi forandre språket fordi vi har utviklet andre preferanser i dag? Jeg tenker denne boka avspeiler samfunnet slik det var på den tiden, og for å fortelle at det var dukket opp en eksotisk mørkhudet person så sa man neger. Ikke som et skjellsord, men fordi det het neger. 

Også dagens gullkorn.. (Jeg sender mange utspekulerte tanker til han som gjorde meg oppmerksom på denne!!)

Joda! Veganere mener altså barnesangene gir barna vranglære jf NRK nyheter. Når vi lærer  ungene kua mi jeg takker deg, deilig melk du gir til meg.. skal det ikke lengre være sånn. Nå skal det hete deilig melk vi tar hos deg! Hva er greia nå da?!  Ok, jeg er enig i at vi bruker dyrene, men dette er jo et kretsløp som har eksistert siden tidenes morgen. Jeg mener Darwinismen og survival of the fittest er jo ikke akkurat vranglære enten man er veganer eller blodig kjøtteter. Veganerne mener altså at barn ikke får et realistisk syn på vårt forhold til dyr ut fra dette. Jeg respekterer at det er andre som har ulikt syn på dette, men det er ikke slik at det ene synet er med feil enn det andre. Vi ser ting forskjellig ut fra våre preferanser, sedvaner og overbevisning, men COME ON!! La barnesangene være i fred!! Og hva blir det neste? At veganerne krever ny nasjonalsang og foreslår Torbjørn Egners Grønnsaksspisevise til formålet? Jeg ble først harm, men må innrømme at jeg endte med å knekke sammen i latter. Jeg var sikker på det måtte være en fleip! Og jeg ser for meg øvrige europeere som får med seg dette, de ler nok godt ag tenker at Ola Dunk er seg selv lik, dum som et brød!

Og kjære veganere! Intensjonene er sikkert gode, men dette er skivebom og stang ut. Holdningsskapende arbeid må gjøres på en annen arena enn innenfor etablerte barnesanger eller litteratur fra forrige århundre. Lag en egen og ny sang heller da!

Takk for ulla du gir meg! 

 

8 kommentarer

8 thoughts on “Enkelte lar ideologier ta fullstendig overhånd. Nok er nok!

  1. Ler så jeg griner 😂😂😂
    Fantastisk, men det er veldig mye sanhet i dette, man skal se på sanger, bøker og historier som dokumentasjon for den tiden og det samfunnet som var, og ikke endre det til å passe dagens samfunn.

  2. Enig! Det er klart vi skal vise toleranse og ta godt imot de som kommer til landet vårt, men jeg går faktisk så langt som at jeg ikke ønsker en flerkulturell, multikulturell, eller hva de måtte kalle det i disse dager. Selvsagt skal alle få leve etter eget forgodtbefinnende på privatfronten, men som nasjon, mener jeg norge skal bestå som et land med nord-europeisk/skandinavisk kultur. Ikke at denne ikke skal få utvikle seg, .selvsagt skal den det! -Og at innvandrere med fremmedkulturelt opphav vil være med å prege denne utviklingen er bare positivt, -men da som integrerte medlemmer av det norske samfunn.

  3. Gry Henriksen: Ok, det var ikke helt det jeg mente. Jeg er mere mot å rasere litteratur og sangtekster for at de skal bli politisk korrekte anno 2018. Og det er det etniske nordmenn som gjør ut fra sine ideologier.
    Men ellers er jeg enig i mye av det du skriver om integrering. Jeg synes mangfold er en berikelse 🙂

  4. Tror du glemmer at det er fint utrykk “your freedom restricts my freedom”. La meg gi deg et eksempel, hvis jeg finner overvektige mennesker mindre attraktive vil jeg mest sannsynlig bli lynsjet med en sinna mobb, fordi det er dems frihet til å bli godtatt og da mister jo jeg min frihet til å ha min egen mening.
    Reglene som har fungert frem til de siste 10 årene var “du har retten til å være hvem du vil i Norge, men null krav på at andre skal akseptere deg/det”.

  5. Ja det er egentlig nokså grusomt med barnesanger… “Ta den ring og la den vandre” -dette er jo helt forferdelig! Tenker det er bedre å beholde ringen selv. Slik oppfordring om utroskap i ei barnevise er horribelt! – “den du slår, den slår du så hardt, så hardt, så hardt!” -dette er jo tydelig oppfordring til vold i ei barnevise! Tragisk for alle dem som blir voldelige ungdomsforbrytere av denne fæle visa! “Nede på stasjonen står alle togene pent på rad” -snakk om vranglære! Togene suser jo ofte fram og tilbake… og tenke seg til??? MANNEN i lokomotivet sveiver på et håndtak! -her er det grobunn for at store mengder folk krenkes. Ikke minst også i “En bussjåfør, en bussjåfør” – i begge disse kjente barnevisene må jo damene og transseksuelle samt tvekjønnete personer føle seg VIRKELIG krenket! – og i tillegg er det jo “en mann med godt humør” STAKKARS den som er morgengretten og har forsovet seg… og kanskje til-og-med tråkket i en sølepytt før bussen ble entret. Det må jo være VIRKELIG irriterende å bli møtt med godt humør for slike. Og i disse tider der både POSTNORD og Posten/bring sliter med å få frem leveransene til folk- både i byer og kanskje oftest i utenforliggende gårder og grender. “Mikkel rev skrev et brev” HÆ! en rev som skriver brev??? Og sendte det til månen!!! Som igjen sendte det til Afrika! “Bro bro brille” -tenke seg til! “den som kommer aller sist skal i den sorte gry-yte!” apropos Afrika- Her snakkes det kanibalisme! Og det må for all del ikke snakkes nedsettende om gamle tradisjoner og skikker fra usiviliserte samfunn. Også tåpelige og voldelige ideologier med tilhørende praksis om lemlesting skal importeres og imøtekommes med tilrettelegging. Det er her i lille Norge alle skal leve sammen i sus og i dus. Nei Heidi… Her har du virkelig et poeng! Tiltak må iverksettes og noen må virkelig “legge seg flate og gjennomgå sine rutiner” Håper du en dag stiller som statsministerkandidat 😊

  6. Petter: jeg er nok enig med deg i akkurat det, og det er mange som preiker toleranse og likeverd, men i praksis har mange fordommer.
    Poenget mitt er egentlig at jeg synes det blir for dumt å rette på sangtekster og lyrikk fra tidlig forrige århundre bare fordi de ikke er politisk korrekte lengre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.