Last Updated:

Vesla tar konsekvensene med ro og verdighet

Categories Blogg

I går kom Mimmi-ungen på besøk rett etter at jeg hadde våknet.

Hun trengte en timeout fra mamma, pappa og lillebror. Jeg har sagt til henne at hit kan hun alltid komme, og at hun ikke trenger å være invitert. Hun kan komme uansett tid på døgnet, men hun må alltid avklare med de hjemme at hun drar hit. I går var hun sår for å ha kranglet med mammaen sin og syntes mammaen var urimelig. Vi snakket litt, og ble enige om at det nok ikke var så galt, men hun kunne bli her på overnatting, sånn at hun fikk finne roen og tenke litt over det at i en familie må alle gjøre sitt til at det skal være hyggelig å bo sammen.

Jeg prokastinerte jo så det holdt i går. Så ut på dagen fikk jentene og jeg det litt travelt med å få unna alt som skulle gjøres. Hagearbeidet ble byttet ut med et mer verdifullt venne-besøk, (og i dag regner det), men jeg fikk kastet søppel og byttet sko. Kakene til feiringen i dag, ble omgjort til kjøpings-kaker. Jeg skal bare lage en Ore-kake bare, for det er jubilanten så glad i. Den baker jeg i dag.. 🥴

Tilbake til byturen.. Etter at vi hadde gjort det vi måtte, tenkte jeg å ta jentene med på en kosetur. Det gikk ikke helt som planlagt, da de to søte frøknene begynte å krangle om å se på et solcelle-lys to minutter ut i handlerunden. Det stod utstilt to stykker, men de kranglet om det ene. Jeg sa flere ganger rolig at de skulle stoppe, men det var som å helle bensin på bålet, og begge jentene begynte å heve stemmene. Det var marsj-ordre ut i bilen hvor jeg hadde en pep-talk med de og ga beskjed om at dette var siste sjanse. Så gikk vi inn igjen.

Vi hadde det koselig lenge og kjøpte litt småting som vi hadde lyst på. Begge jentene fikk en genser hver som de hadde ønsket seg. Mimmi-ungen fikk en med Ariana Grande, og Vesla fikk den etterlengtede Fila-genseren. Jeg måtte fylle på med litt sminke, fordi jeg var fri for maskara og litt andre småting. Jentene ble litt lei, og gikk på leketøysbutikken i mens. Da jeg kom dit, hadde jentene møtt søskenbarnet til Vesla og de stod å pratet. Jeg var seriøst sulten og hadde en lunte som varte fra nu-til-nu. Jeg ville ha jentene til å komme med en gang. Vesla halte ut tiden, og det var ingen god kombo med hunger-katastrofen jeg følte inni meg. Jeg var nok ikke akkurat en solstråle da jeg satt ned foten og ba jentene komme. Vesla ble sur over tonen min, jeg ble forbannet for det, og på no time var lunsjen avlyst og vi satt i bilen på tur hjem. Jeg var “hangry” som aldri før, Mimmi-ungen var lei seg, og Vesla var skikkelig forurettet og skikkelig furten. I hele tatt en ganske dårlig stemning. Men vi fikk kommet oss hjem og fikk i oss mat. Omsider ble stemningen noe roligere.

Mimmi-ungen fikk gå ut, mens Vesla måtte bli inne å snakke litt med meg om hva som gikk galt. Jeg aksepterer ikke furting og nesevise svar fra Vesla. Vi snakket litt om hva som ble feil, og hun ba pent om unnskyldning. Hun fikk en time timeout i stua og fikk inndratt telefonen til mandags morgen. Krona på verket var at hun ikke fikk kjøpe seg lørdagsgodis selv om Mimmi-ungen fikk. Vesla tok straffen sin med verdighet og innså at å svare nebbete ikke var det lureste hun hadde gjort. Da Mimmi-ungen kom inn for å kose seg med godisen sin, sa jeg rolig til Vesla at det sikkert var guffent at Mimmi-ungen hadde godis mens hun var fri, men den vesle jenta bare smilte rolig mot meg og sa at det gikk fint. “Æ har ett kilo små-godt oppe på rommet som æ kjøpte i Sverige da æ va hos han pappa…!” 😏

Jeg måtte bare le litt, for da hun kom hjem fra pappaen sa jeg til henne at hun ikke trengte spise all godisen med en gang, for den som sparer den har…

De to frøknene så film og spiste godis før de lykkelige og fornøyde tok kveld.❤️

I dag var det bare dette bildet som ble godkjent av arvingen, men genseren var definitivt dagens høydare..

 

Det går fint å følge oss både på Instagram og Facebook.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.