Vesla selvtester seg for korona

Categories Blogg

Vesla var sår i halsen her en morgen, men det ga seg utover dagen. Neste dag var hun helt fin, men så kom snørr og nysing. I følge legevakten er det klare tegn på rhinoviruset (forkjølelse) som er på frammarsj, men for å være sikker ble det en covid-test på henne.

Samme dag som hun ble testet, ble en venninne også testet. Felles skjebne, felles trøst. Hun snakket med en venninnen digitalt, og de diskuterte frem og tilbake på nettet om de hadde symptomer eller ikke. Hadde de fått korona?

Vesla fikk det for seg at hun ikke hadde smakssans lengre. Det hadde ikke venninnen heller. Jeg var mer skeptisk enn Thomas Tvileren. Det syntes Vesla var lumpent gjort av meg. Jeg hadde åpenbart total mangel på sympati!

For å bevise at hun var syk og ikke hadde smakssans, skulle hun spise noe hun absolutt ikke liker. Jeg tenkte lenge, og fant den absolutte utfordringen. Hun fikk en hel boks makrell i tomat, og jeg forventet at hun skulle nekte å spise. Riktignok kunne hun ikke skjule misnøyen helt når hun så hva jeg kom med, men hun stålsatte seg og tok imot boksen.

Jeg hadde ærlig talt ikke trodd hun kom til å gjøre det, men hun åpnet boksen og tok en bit mens hun fortsatt hadde venninnen på facetime. Makrellen skulle spises online, koste hva det koste ville.

Hun tok en bit og spiste helt rolig. Nei, mente hun, det smakte ingenting. Bit for bit gled ned under nøye overvåking av mamma’n og venninnen spiste hun makrellen. Hun satt med steinansikt og spiste. Sa ikke et ord. Bare tygde og svelget herligheten.

«Nope! Smakte ingenting!»

Vesla så triumferende på meg. Hun hadde bestått den ultimate testen og ergo hun hadde corona. Det var ganske sikkert. Forsiktig og velmenende forsøkte jeg og si at det måtte litt mer til enn en boks med makrell i tomat før hun kunne konstatere diagnose, men HUN HADDE KORONA!

Mamma’n vet når det er nytteløst og krangle med spetaklet, så jeg trakk meg unna. Ungen tok ikke skade av litt ekstra omega 3, og det var litt morsomt å se henne sitte der å spise uten å fortrekke en mine. Nå måtte jeg vel skjønne at hun var syk?

Dagen etter fikk vi beskjed om at testen var negativ. Var selvtestingen verdt det? Ja, mor fikk seg en fornøyelig stund!

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Vesla selvtester seg for korona

  1. Kjempegodt å høre at testen var negativ da 😊 Æsj! Makrell i tomat hadde jeg nektet å spise! Det verste jeg vet.

    Har selv hatt forkjølelse i uka her, og mannen min forrige uke. Går mye av det nå her. Tok to egentester som viste negativ. Gjorde det for å være på sikre siden. Mannen min gjorde det samme han også. Testen viste også negativ.

    Ønsker deg en kjempefin søndag ❤😊

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.