Vær beredt – Alltid beredt!

Categories Blogg

­Storesøster ringte og lurte på om jeg hadde jod tabletter og tørrmat hjemme i tilfelle noe skulle inntreffe. Hun hadde kjøpt inn litt av det hun vurderte hun kunne komme til å trenge. Bortsett fra jod tablettene, har jeg ikke ofret det en tanke.

Tørrmaten fant jeg ikke spesielt nødvendig, men de jod tablettene bestemte jeg meg for å prøve å få tak i. Det viste seg å være lettere sagt enn gjort. Apotekene i byen var rensket for tabletter, og det samme gjaldt også på internett. Sånn er det når man ikke er føre var og sikrer seg når man skal.  Alternativet var tilskudd med jod, men det var ikke i nærheten å være nok mengde jod, så det droppet jeg.
Jeg får nok bare vente til det kommer inn igjen på apotekene. Tidligst om 10-14 dager.

I alle hjem er det en del ting man bør ha i tilfelle noe uforutsett skal inntreffe, være seg i form av naturkatastrofer som medfører tap av strøm, mobilnett, internett, transport, vann og avløp. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), har utarbeidet en liste over hva alle hjem bør ha nettopp for å kunne klare seg selv en stund, dersom noe skjer. DSB er pådriver i arbeidet med å forebygge ulykker, kriser og andre uønskede hendelser, og skal sørge for god beredskap og effektiv ulykkes- og krisehåndtering i samfunnet.

DSB laget i 2018 en kampanje som heter Sikker Hverdag,  med budskap om at hver enkelt er en del av Norges beredskap. Det kan være lurt å lese denne, og tenke litt over hva man har tilgjengelig i hjemmet.

Som gammel speider bruker jeg speidernes valgspråk og sier: «Vær beredt, Alltid beredt», også skal jeg bruke lørdagen på å finne ut hva jeg har på plass, og hva som bør skaffes til huset.

 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.