Alene eller ensom?

Categories Blogg

Lille Storebror flyttet ut igjen i helga.

I påvente av ny leilighet, har han bodd hjemme på gutterommet noen måneder, men i helgen tok han tilbake selvstendigheten sin og flyttet ut. Han flyttet bare noen mil unna mamma’n sin, og jeg tror det er godt for han å komme for seg selv igjen, selv om døra til gutterommet alltid står klart for han hvis han kommer hjem. Vesla har pappatid, og det er bare så deilig å slippe å følge daglige rutiner. Snuppa har arbeidshelg, så bare hun og jeg skulle være hjemme. Siden hun jobber i helsesektoren, ble hun pålagt noen korona-vakter, og fikk bare et skift pause mellom øktene. Da ble det liten tid til å komme seg hjem, for å så dra på jobb igjen, så hun overnattet hos en venninne. Brått var det helt stille i huset. Jeg var helt alene. Alene men ikke ensom.

Følelsen av å være ensom er som en ubestemt lengsel, eller et savn etter andre mennesker. ​Det kan være spesielt vanskelig i høytider og ferier, dersom du ikke har noen å dele dem med. Følelsen av å kjenne seg ensom, er i følge flere studier skadelig over tid. Mange kan være ensomme hvis den sosiale kontakten man har med andre mennesker, ikke er det samme som man ønsker. På samme måte kan man godt være alene, uten å føle seg ensom. Jeg følte meg ikke ensom, men hadde behov for å nyte den stunden for meg selv.

Det var deilig å høre stillheten rundt meg. Få tid til å tenke, og dagdrømme uten å bli forstyrret. Jeg trengte ikke spise til faste måltider, men kunne ta meg noe å spise hvis jeg hadde lyst. Jeg trengte ikke å kjøre og hente, men kunne legge meg på sofaen å slumre foran TV uten noe mas. Det var bare å nyte å være alene, kun avbrutt av noen koselige telefonsamtaler med venninner. Hadde jeg hatt lyst hadde jeg kunne tatt meg et glass vin til frokost om jeg hadde hatt lyst, eller jeg kunne dratt på byen. Det siste kjente jeg et blaff av lyst til å gjøre, men det ble kjapt lagt til side til fordel for å endelig få lov å være alene. Vinen ble gladelig byttet ut med cola zero.

Livet alene er deilig så lenge det er frivillig, men jeg tror ikke det ville vært deilig over tid. Jeg ville nok savnet å være med familie og venner hvis dette hadde vært hverdagen min, men det er det ikke. Jeg har fått et kjærkomment avbrekk fra alt og alle, og det har jeg sørget for å nyte til det fulle. Hele dagen i dag skal jeg bruke på meg selv, og bare være hjemme og nyte det å gjøre ingenting.

God søndag rundt om, nyt dagen og alle de fine tingene i livet.

2 kommentarer

2 thoughts on “Alene eller ensom?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.