Streik er sommerferie!

Categories Blogg

«Juhuuuu! Nu e det sommerferie!»

Jeg sukket tungt, der Vesla danset jublende rundt i stua. Håpefulle fosset frem med alt hun skal finne på om dagene. Det skal åpenbart være kos og moro fra morgen til kveld. Det er bare ett problem:

Det er ikke sommerferie, det er streik!

Streik betyr for unge håpefulle at hennes lærere er tatt ut, og at hun ikke får undervisning. Jenta jubler, mamma’n jubler ikke like mye. Det betyr nemlig at det blir sene kvelder på Vesla, og lite alenetid på mamma’n. Det blir lite struktur om dagene, og gjett om det blir enkelt å ringe mamma! Jeg gruer meg litt..

Det deiligste som finnes er å nyte roen når ungene har tatt kveld og dagens plikter er unnagjort. Da kan jeg disponere tiden som jeg vil. Ingen som må snakke med mamma, må ha hjelp fra mamma eller er sur på mamma.

Da tar jeg mentalt på meg storjente-skoene og blir unge rocka-Heidi for en stakket stund. Da har jeg ingen forpliktelser ovenfor noen. Mentalt sett er jeg ung og fri! Da dagdrømmer jeg og tenker på alt jeg skal gjøre i fremtiden!

Når det er streik derimot.. Da er Vesla lengre våken og definitivt nattens dronning. Jeg nyter  å ha tid meg henne, men kveldene alene kommer jeg til å savne!

Jeg har for øvrig også vært i streik en stund. Husmor-streik! Nektet å vaske tøy, for jeg syntes jentene hjalp så lite til hjemme. Jeg kapitulerte til slutt. Ble ikke noe  godt oppgjør for min del. Bare masse ekstra klesvask..

Jeg prøver meg på å streike som mamma noen dager, og drar på jobbreise. Snupsi er streikebryter og stepper inn som reservemamma for Vesla. Det går nok bare godt! Nattens dronning skal få brynet seg på storesøster noen dager.

 

 

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Streik er sommerferie!

  1. *hehe* Jeg husker moder’n forsøkte seg på en sånn streik ang. rommet mitt i sin tid. Du kan si det sånn at mamma er sta som et esel, men selv ikke dèt hadde nubbsjans mot avkommets helhjertede ‘gi blaffen’ holdning 😀 😀 😀

  2. Høres ut som unger til venner jeg kjenner som har unger på skoler hvor det er streik. I løpet av ukene som streiken har vart har de snudd opp ned på døgnet.

    Du er jammen smart, og bruker lur taktikk 😊

    Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

    Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.