Last Updated:

Storebror ser deg!

Categories Blogg

Da Dagfinn Høybråten innførte røykeloven, ble det stor ståhei i hele landet om at staten bedrev overformynderi. Det var altså ikke måte på at folk skulle umyndiggjøres og staten skulle bestemme hvordan man ivaretar egen helse. Fysj og fysj!

Nå er jeg veldig glad i røykeloven, spesielt etter at jeg sluttet å røyke selv. (Jada, har vært stor-røyker jeg også!) Jeg syntes også det var helt dustete at det måtte en lov til for at vi skulle påvirkes til å slutte å røyke, og mente at det måtte folk få bestemme selv.

Jeg sluttet, men det var den dagen jeg innså at røyken kostet så mye penger at jeg brukte et helt feriebudsjett på røyk. Da var det stopp! Heller en ekstra feriereise enn en sigarett! Loven påvirket altså ikke på langt nær som alle avgiftene for min del.

Det er mange som synes det er for mange ting som reguleres av sentrale myndigheter, og som synes det er for mange forbud og påbud i samfunnet. Likevel er det et lite paradoks at det nå under pandemien har tidvis snudd helt om.

I lokalavisen var det et oppslag det det ble rettet kraftig kritikk til Avinor fordi det var mange som brøt smittevernbestemmelsene på flyplassen. Det ble etterlyst vakter som kunne se til at smittevernbestemmelsene ble overholdt. Men hvem sitt ansvar er det egentlig?

Jeg tenker at det er hver enkelt sitt ansvar å påse at man etterlever bestemmelsene og beskytter seg selv og andre, og jeg mener bestemt at de aller fleste gjør nettopp det.

Forslaget om vakthold ble lagt frem. Jeg lurer da på hvilken myndighet denne vakten skal ha? Skal den veilede i smittevern eller ha rett til å bortvise passasjerer fra lufthavnen? Skal den ha rett til å utstede bøter eller gå til anmeldelser? Det har tidligere vært fokus på at ikke alle kan bruke masker av ulike årsaker, og diskuterer ikke det, konstaterer bare at det er endel som hevder de ikke kan det, skal de da fremlegge legeerklæring eller noe sånt?

Har vi ikke hatt storebror-ser-deg-følelsen før, får vi det definitivt hvis vi skal fotfølges innendørs i offentlige rom.

Jeg vil ikke bli utsatt for smitte, og bruker munnbind der det er påkrevd. Vesla må til og med bruke munnbind i timene på skolen. Vi tar våre forhåndsregler å holder oss unna de som ikke har munnbind i offentlige rom. Vi er vårt ansvar bevisst selv om ikke alle andre er det. Likevel vet jeg ikke om jeg synes det er greit med en vakt som skal overvåke oss der vi er og ikke minst ta avgjørelser på hva som er rett og galt i ethvert tilfelle.

Så må jeg komme Avinor til unnsetning. I forskriften for bruk av munnbind har næringsdrivende ansvar for at ansatte bruker munnbind på jobb, og ansvar for å informere kunder og besøkende om å bruke munnbind hvis de ikke kan holde avstand. Det ER den enkelte besøkendes plikt. Ikke Avinor.

Så for min del kan storebror holde seg hjemme, jeg kan passe på meg selv!

2 kommentarer

2 thoughts on “Storebror ser deg!

  1. Jeg mener at de lovpålagte smittevernstiltakene iallefall vi her på østlandet nå har levd under mer eller mindre i et helt år til ende måtte gitt en betydelig større gevinst for å kunne forsvares. Prisen vi er tvunget til å betale, både i form av egen helse og rent økonomisk er rett og slett hinsides i forhold til at vi mer eller mindre står på stedet hvil. Jeg tror bestemt vi ville kommet lenger, i hht å ivareta alle, og ikke bare de risikogruppetilhørende, om det heller ble brukt ressurser på at folk fikk beskyttet seg selv etter eget ønske og behov. Her jeg bor, har de til og med hatt angivere som har vært ute i ærend for politiet ved å gå rundt og se etter smittevernsbrytere, som de så melder til politiet hvor befinner seg. Sånn kan vi virkelig ikke ha det..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.