I går listet jeg meg rundt i huset. Våget ikke snakke, våget knapt å puste. Nesten så jeg bare ville ligge i stabilt sideleie og være usynlig. I hvert fall så lenge håpefulle var i nærheten. Jeg var redd for å bryte freden og harmonien ved å gjøre noe feil, for tro det eller ei, det hersket en god stemning i huset, franskeksamen til tross. Bare å surfe på medgangs bølgen så lenge det varte.

Vesla tok tidlig kveld i går. Viktig å være uthvilt når man skal ha eksamen. Dessverre var ikke det at hun tok kveld ensbetydet med at hun sov, så da jeg åpnet telefonen i mårrest var det en snap som vitnet om frenetisk aktivitet i løpet av natten. Der var det en snap fra et rasende og frådende barn som kastet franskbøker vegg-i-mellom mens hun trøstespiste is. Det var som scene hentet fra en middels dårlig Hallmark-film. Er det rart jeg listet meg rundt?

Håpefulle ble avlevert på skolen i god tid, og det var en tydelig nervøs Vesla som skulle dra. Hun var første ut. Hun så mest ut som en fange som skulle til skafottet. Stakkars lita. Jeg følte så veldig med henne. Jeg forsøkte å ikke vise at jeg var like nervøs som henne, og kjente en klump i halsen da hun så på meg med blanke øyne og sa hun gruet seg. Jeg var veldig glad jeg hadde solbriller på da jeg tok en kjekk tone og sa at dette nok kom til å gå veldig bra, og uansett kom jeg til å være stolt av henne, for hun har jobbet godt med forberedelsene sine. Jeg var nesten på gråten selv.

Etter en liten halvtime ringte hun meg. Lettet og fornøyd, hun klarte å få en karakter opp fra standpunkten. Jeg ble så lettet! Godt at hun fikk betalt for innsatsen.

I kveld er det utrolig stille i huset. Vesla har flatet rett ut på sofaen. Det er kanskje ikke så rart siden hun dro rett på jobb og tok en ekstravakt, deretter på forberedelse til Hjertebankfestivalen hvor hun er en del av crewet til UNG2024. Hun hviler ikke på laurbærene i så fall. Anyways, det er stille i fjøset nå, men det varer nok ikke lenge, for hun ligger bare på lading, og i morgen er det festival.

4 kommentarer

4 thoughts on “Stille i fjøset

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.