Nå er hundre-og-ett ute!

Categories Blogg, Hverdagsliv, Vesla og Snuppa

Så var husfreden brutt. Fortvilelsen i hjemmet vil ingen ende ta. Det ropes og kjeftes, det bannes så selv den mest grava kan bli blek om nebbet og kjenne at ørene visner. Vesla kom opp i muntlig i det faget hun ønsket aller minst.

Hun kom altså opp i fransk, og fanden er laus! Denne runde må hun stole på seg selv. Det er ingen i heimen som kan hjelpe henne. Ingen av oss kan noe særlig fransk, og jeg aller minst, for jeg hadde tysk, og husker knapt noe annet enn preposisjonene. An, auf, hinter, in, neben, über, unter, for og swichen. Hvorfor jeg måtte pugge de husker jeg ikke, men jeg husker de i det minste!

Etter at den første fortvilelsen til barnet hadde gitt seg, fikk jeg et lite hakeslipp, for Vesla har jobbet med faget i hele dag. Jeg var sikker på at hun kom til å ligge i stabilt sideleie mens jeg måtte mate henne med sjokkis og redbull, men nei! Hun har jobbet godt. Ja, jeg tror det, men jeg vet jo ikke, for jeg skjønner ikke et kvidder av hva som kommer ut av munnen hennes. Tilbake sitter jeg stum av beundring og håper hun faktisk vet hva hun sier og ikke bare tøyser med meg ved å lage et eget språk for å fremstå som superb.

I morgen skal hun trekke emne, og jeg vurderer hva som er smartest. Dra på jobb og jobbe overtid slik at hun får jobbe alene, eller ha hjemmekontor slik at jeg kan hjelpe henne å fokusere på oppgaven dersom hun flipper ut? Hun skal få bestemme, men det neste halv annet døgnet tror jeg kommer til å bli en prøvelse for mor og datter. Nå må vi bare komme helskinnet gjennom dette. Må alle gode krefter stå den kjekke bi!

2 kommentarer

2 thoughts on “Nå er hundre-og-ett ute!

  1. Om hun klarer å overvinne panikken, er faktisk muntlig den ideelle eksamensformen for ens dårlige fag, for her er det nemlig uante muligheter for å dekke over kunnskapshull, -spesielt om en har snakketøyet i orden..
    For det første, er det mye hjelp å få av det eksaminator sier (måten spm. stilles på, osv), samt at du tross alt har en toveis kommunikasjon gående, slik at en kan spille på det at en er usikker på om en har forstått spm riktig..
    Videre, er det ikke Oscar-vinnere en står ovenfor, så om en ser de i øynene, og dermed har fokus på ansiktene deres, vil ansiktsutrykkene deres røpe om en er på rett- eller gal kurs, hvorav en i sistnevnte tilfelle dermed har muligheten til å ro seg greit inn. 😉

    1. Ja, problemet er i følge henne, om hun skjønner hva de spør om.. Jeg tenker, fake it till you make it!

      Men jeg sa også at det er det beste faget å komme opp i, for hun kommer garantert til å heve karakteren, så litt sånn vinn-vinn!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.