Mobbing på blogg

Categories Blogg

Mørke skyer har trukket over blogg-land, og man merker uroen som sprer seg.  Bloggere forlater plattformen og setter kurs mot nye horisonter, grunnet dette mørke farlige som smyger seg rundt. Blogg-land er ikke lengre det en gang var. Fremtiden er alvorlig truet.

Plutselig var jeg høyt oppe på blogg-lista, til tross for at jeg har under 1000 lesere. Det er jo vanvittig morsomt, men veldig rart. For ett år siden holdt det kanskje til en plass mellom 40 og 50. Det betyr at antall lesere på bloggene er gått ned, og derfor kommer man høyere opp med vesentlig færre lesere. Det er vel et solid signal om at vi bloggere ikke klarer å være relevant lengre. Bloggere med det skrevne ord blir utkonkurrert av podcaster, vlogger, snapstories osv. Vi klarer rett og slett ikke holde på leserne. Med det som bakteppe bør ALLE som blogger tenke gjennom hva vi leverer på bloggen. Kanskje på tide tenke på hva som er viktig for deg å bli identifisert som? Hvem er du? Hva engasjerer deg mest? Vi er gitt et talerør ut mot andre enn de som befinner seg i vår innerste sfære, så bruk det!

Det finnes nok av de med mini-blogg, som bare venter på en mulighet til å slippe til. Hvem av oss fortsetter å blogge hvis de blir flyttet ned til mini-blogg? Ikke jeg i såfall.

Mine lesere kommer fortrinnsvis via min private profil på Facebook, men også der merker jeg at det er mindre lesere. Jeg tror ikke det er så mange bloggere på plattformen som lar seg affisere av bloggen min. Det kan ha en sammenheng med at jeg ikke har vært spesielt ofte blant de 20 første. Ikke har jeg tatt frem hodet noe særlig heller, bare stått i kulissene å observert. Det har vært et interessant skue. Noen bloggere har forlatt plattformen i fortvilelse. Det snakkes om mobbing, og pekes på gjernings-tastatur. Det har for meg som utenforstående virket skikkelig dramatisk ut fra overskriftene, og jeg har lest med stor undring. For her snakker vi om å melke kua til den er tom! Tre sting i fingeren og bilde av plasterlappen, klarer ikke å overgå det!

Men hva er greia liksom?

Disse konfliktene som er så slitsomme å stå i for bloggerne, hva er det egentlig? Det er jo bare at noen tar deler av et innlegg å setter det på spissen? Kanskje et signal om at man bør tenke gjennom om man ikke har satt i gang diskusjonen selv? Jeg mener, sleiver man med tastaturet, nytter det ikke å dra krenke-kortet når man får pepper tilbake. Jeg påpekte en gang en feil i et innlegg, og svaret jeg fikk tilbake var som å skyte spurv med kanon. Jeg valgte å ta en øyenbrynsdans av de helt råe, og drite i den bloggen for ettertid. Det jeg skal frem til, er at det er flere som fremstiller seg som et sart lite offer for alle store stygge med-bloggere som kun har hatt en ting i hodet. Knuse bloggeren som menneske! Men i mine øyne er det jo bare en bagatell.

ALLE skriver av og til et innlegg som man synes gir mening og er fornuftig, men som man får dårlig tilbakemelding på, kanskje på en litt spydig og frekk måte. Hva så? Det er jo en refleksjon fra deg som blogger, og ikke en vedtatt sannhet. Stå for det! Vi har alle rett til å være ulike og ha egne meninger. Det er langt på vei din rett å hevde den på bloggen din. Så med mindre man kun skriver ut fra hva man tror andre vil lese, så er det jo samme faen hva andre måtte mene? Hvem blogger du for, og hva ønsker du å formidle leserne? Gidder du virkelig å ofre to kalorier på hva andre måtte mene? Jeg har også mottatt påstander om at jeg bruker mitt barn ukritisk, at jeg er ensidig kritisk i enkelte sammenhenger, og at innleggene mine begynner å bli kjedelige. Jeg leser de, tenker gjennom om det er noe jeg bør ta selvkritikk på, og svarer på det som er noe å svare på. De som bare skal fortelle at jeg er en dust får bare være. Jeg gidder bare ikke bruke energi på det.

Mulig jeg er helt tilstoppa mellom ørene, men denne konflikten synes jo mer å være iscenesatt enn reell, for i mitt hode er dette bare vas, og ingen ting å ta på vei for, snarere virker det mer som clickbait. Kanskje noen som har forsøkt å ta en Sophie Elise og Tcmn og laget en falsk krangel? Som Sophie Elise sa: «Jeg hadde en falsk bloggkrangel med tcmn og endte opp på en tredjeplass på topplisten hvor jeg holdt meg stabilt.»

Det har altså funket før, og kanskje noen tenker det kan fungere igjen?

 

6 kommentarer

6 thoughts on “Mobbing på blogg

  1. Ja. Det er noen som veldig lett blir krenket av hva andre skriver. De fleste gangene av bagateller.
    Jeg har tenkt tanken å skrive noe som helt sikkert vil bli slått ned på. Men siden dette ikke passer for meg har jeg ikke gjort det enda.

    1. Nei, alle må jo kjenne litt på hva som passer for seg selv, men jeg er beredt på at det sikkert er noen som synes jeg er skikkelig duschbag med dette innlegget, men det får jeg bare leve med. Jeg har selv valgt å legge hodet mitt lagelig for hugg.

      Nå er det bare å forberede seg til kamp! Heia Glimt 💛

  2. Dette var nå hittil det beste innlegget jeg har lest på blogg i dag. Har begynt å lese miniblogger jeg. Der er det større engasjement, altså de har tema og konsepter, ut fra hva jeg skjønner så er det veldig mange her på blogg som ønsker at blogg skal være et sted for personlige dagbøker og et fristed. Jeg tenker at det kan være det i tillegg til at man skriver om ting som inkluderer. Hvilken nytte Egmont skulle ha i personlige dagbøker det ser ikke jeg, for å kunne drifte stedet må jo folk klikke seg inn her og på reklamene. Skal dette være et samlingssted utelukkende for bloggere som er innom hverandre og skriver «hei, fin blomst» og ekskludere omverdenen så blir det det ikke lesere eller klikk til Egmont, og blir det ikke dét så dør jo plattformen enda mer ut. Til slutt forsvinner vel hele plattformen. Altså..,

    1. Akkurat samme tenker jeg! Og masse flotte innlegg på mini-blogg, og kanskje er det sånn at det skulle vært antall lesere i snitt over 6-8 uker som skal være avgjørende om man er på blogg/mini-blogg. Det hadde vært mer rettferdig og kanskje da blitt et krav til innhold på bloggene også.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.