Kvinnfolk og bussruter til besvær

Categories Blogg

Mandag og snø herfra til helv… ja, dit dere vet!

Det var synet som ventet meg da jeg våknet i går. Nå var det full vinter. De julepyntede husene i gata var så vakre med julelys mot puddersnøen, men puddersnø betyr kulde. Det er ikke min favoritt, derfor var jeg godt kledd da jeg stresset ut døra på morgenkvisten. Bare å rekke direkte-bussen for da kommer jeg på jobb i god tid. Jeg er litt stolt av å være kollektiv-passasjer for andre måneden på rad. Det er ikke like bra som tog, men det går.

Jeg ventet en god stund ute, og var noe forfrossen da bussen kom, og selvsagt var jeg altfor sent på jobb. Sånn er det alltid første når det første skikkelige snøfallet kommer. Alle kjører forsiktig før de blir vant med snøen. Jeg forutsatte at det kom til å bli sånn, og gadd ikke kave meg opp av den grunn. Første snøen kommer alltid som julekvelden på kjerringa.

Forsinkelsene hadde visst forplantet seg skikkelig utover dagen, og jeg tror mine bekymringer om EL-busser var en realitet. Kan grunnen til at bussene ofte er sene skyldes at de trenger lengre ladetid på vinteren? Hvis det er sånn må de i allefall justere busstidene slik at man slipper å vente i det uendelige.

Det var sånn at Vesla i går ventet 40 minutter til bussen kom før hun ringte meg lettere desperat. «Nu e bussen her, men den står i kø for å få lada. Æ blir å kom for seint te balletten!»  Ja, hva kan mor gjøre når hun også sitter på bussen på tur hjem? Jeg sa hun fikk smøre seg med tålmodighet. Kanskje hun bare kom kledelig for sent. Barnet var ikke overbevist, men slo seg høvelig til ro og la på røret.

Da jeg passerte ladestasjonen 15 minutter seinere, var det tre busser i kø, og balletten var for lengst begynt. Vesla ville ikke rekke mer enn maks 10 minutter av treningen, så jeg ringte og ba henne bare komme hjem igjen. Vesla var sur, og jeg var sur. Ingen god combo.  Jeg sendte en lang, men høflig e-post til buss-selskapet og ba de om å se på bussrutene, for det er kjipt å alltid få kluss i planene fordi bussen er sein. Når man betaler for dyre fritids og ikke minst busskort, må man kunne forvente at man får det man betaler for.

Like etter mailen var sendt, skulle jeg lese nyhetene, og der var det lagt ut en nyhetssak om endringer på busstidene fordi de nå hadde bedre erfaring med EL busser og ladetiden. Det var med virkning fra i går. De hadde bare ikke fått tid til å oppdatere rutetidene. Jaja, heldigvis var det en høflig e-post jeg sendte om ikke annet. Jeg lo litt for meg selv, og var lykkelig for at ikke sinna-hønemor hadde tatt tastaturet frem.

Nå sitter jeg på bussen på tur på jobb. En halv time forsinket. Igjen! Denne gangen var det ikke for at bussen var forsinket eller uteble, men fordi den var helt presis. Det ble for uforutsigbart for et svimehode som meg, og jeg ble for sein… Jeg vet ikke om den der kollektiv-greia helt er noe for meg!

 

2 kommentarer

2 thoughts on “Kvinnfolk og bussruter til besvær

  1. Det er ok å ta bussen dersom en har god tid. Og det må også gjerne være godt vær.
    Jeg er veldig glad over å ha fast hjemmekontor. Jeg kommer aldri for sent på jobb.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.