Hverdags-depresjon

Categories Blogg

Akkurat nå smiler livet. Det er deilig. Dagene er på det jevne, og mye går av seg selv.

Det gjør ikke alltid det. Av og til kommer det en dårlig dag der jeg er både tverr, grinete og lei meg. Det er de dagene man bare ønsker skulle vært over nesten før de får begynt. Ofte blir jeg lei meg fordi jeg er tverr og grinete, og jeg blir tverr og grinete fordi det er noe jeg går å grubler på, som ikke er så enkelt der og da.

Trøsten er at alle har det sånn. Livet kommer ikke med bare rosenrøde dager til noen. Livet vet å servere oss alle litt sitroner i blant. Vanligvis har jeg litt sukker på lur, og får laget litt lemonade, men så skjer det at det er fritt for sukker, og dagen blir ikke sånn som jeg vil. Da er det at jeg blir tverr og lei.

Jeg har en avtale med meg selv. Jeg har lov å bruke inntil 30 minutter på selvmedlidenhet, så er det nok. Da må jeg snu på problemstillingen og tenke hva jeg kan gjøre for at det skal bli bedre. Jeg er heldig som har en sånn avtale med ei som setter på nedtelling på klokka. Kun 30 minutter! Da slipper jeg å bruke så mye tid på å føle meg nedstemt og trist.

Det som har gjort meg trist er fortsatt trist, men jeg kan ikke bruke verdifull tid på å dvele for lenge. Da mister jeg jo tid som jeg skal bruke på å ha det bra. Det er jo det jeg liker aller best.
Når man er så gammel som meg, gjør man seg jo noen erfaringer også. En av de er å se tilbake på når jeg var lei meg, og innse at det gikk jo bra, eller i så fall gikk det over. Da tenker jeg ofte at det var bortkastet tid å være så lei seg.

Det er viktig å kjenne på følelsene sine, og akseptere at man ikke har det bra hele tiden, men man må passe seg så man ikke fokuserer bare på det som er tungt i livet, for da blir det ikke noe lettere.

Hvorfor jeg grunner på det nå som livet er så bra? Jeg har akkurat tenkt tilbake på noe som gjorde meg ganske opprørt for noen uker siden, og innser at jeg bare burde ristet det av meg der og da og ikke brukt tid på det. Det var ikke verdt å kaste bort 30 minutter på noe så trivielt som jeg rett og slett ikke hadde giddet å bruke en kalori på i dag. Å være trist og lei er lov, men jeg kan ikke bare sitte å degge for de tunge tankene. Jeg har jo et liv å leve.

Trenger du noen å prate med?

Hjelpetelefonen er Mental Helses gratis døgnåpne telefontjeneste for alle som trenger noen å snakke med.

Telefon er åpen hele døgnet, alle dager, året rundt.

 

4 kommentarer

4 thoughts on “Hverdags-depresjon

  1. Det va i grunnen ein veldig fin tekst. Ein tekst til ettertanke. Far min seie alltid det han, når me kanskje sitte i garasjen og har oss ein prat. – Jaja, Frode. Det e ein øvegang.

    Og det har han jo rett i. Som du. Det meste går over. Over til noe annet.

    Det e opp til oss sjøl kor raskt overgangen ska komma. Ikkje sant ?

    Andre ganger seie far min bare – Jaja, det har ein tendens te å gå godt …

    Somme ganger, så irritere det meg litt, at han for så vidt stort sett har rett i det også …

    For det går som regel godt … 🙂

    1. Takk for et fint svar 🌸 Det er litt rart, men tiden er ofte det som skal til for at det blir bra, men så er jeg så utålmodig. Har ikke tid å vente.. Da er det lett å havne i kjelleren en stund.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.