Last Updated:

Høstens gaver

Categories Blogg

Selv om jeg har 20 i handikapp på et kjøkken, og i utgangspunktet ikke kan fordra å lage mat, hender det at husmor-genet glimter til. Det er ikke ofte, men det skjer.

Mor og far kom med masse plommer fra eget tre. Det er nesten litt eksotisk til å være her oppe i nord, så de måtte behandles med andakt. De var litt små, for sommeren har definitivt ikke vært den beste her oppe, men sånt må man regne med. Vi vet hvor vi bor.

Etter at vi alle hadde spist på oss en tanke mageknip, vistes det ikke at vi hadde tatt av baljer i hele tatt. Hva nå? Dette måtte jo brukes. Markens grøde skal bli tatt i mot med respekt.

Jeg bestemte at jeg skulle da prøve meg på plommesyltetøy i første runde. Jeg satt i EN time og delte plommer før jeg anså meg som fornøyd. Det gjorde jeg i stua mens jeg så en god film. Viktig å finne glede i arbeidet.


Så var det å koke herlighetene. Jeg kikket litt på nettet og fant at vaniljestang gjorde susen, så da var det bare å dele, skrape og putte i kjelen. Det luktet så godt! Det så fantastisk godt ut også. Søte plommer og vanilje. Nesten så jeg stod med nesa ned i gryta.

Fargene var fantastiske i tillegg. Jeg var unektelig litt usikker på kvaliteten, for jeg syntes den ble litt rennende når den var ferdig.  Improvisasjon er jeg god på, resultatet kan dog bli med varierende hell, men litt fruktin her og litt sukker der.. litt mer sukker kanskje?

Skal si jeg var selvtilfreds da jeg var ferdig. Fire fylte bokser, og ett glass med gelé. Ja, hvis det blir det da, det vil vise seg.

Jeg måtte selvsagt smake litt. Det smakte ikke bare godt, det var helt FANTASTISK! Det er ikke grenser for hva jeg kan når jeg bare prøver!

Oppskrift:

Masse plommer, der steinen er fjernet.

Kokes med en skvett vann. Skal tro om det hadde vært godt med en svett cognac i stede?

Litt vanilje stang, også litt til. Vanilje er jo så godt.

En dæsj sukker og enda litt mer sukker, selv om jeg sikkert er søt nok allerede. Fikk faktisk et kompliment for litt siden om at jeg var så søt, at han fikk vondt i tennene. Etter noen uker hadde han visst kronisk vondt i tennene etter å ha bitt dem sammen i samme periode, han var ikke så glad i det søte kanskje?

Når det hele har kokt sånn ca tre brett med sudoku, enkelt nivå, er det bare å trekke av ovnen og fylle på beholdere og nyte.

Easy Peasy!

4 kommentarer

4 thoughts on “Høstens gaver

  1. Cognac hadde nok ikke funket istedet for vann. Hadde nok fordunstet.
    Så veldig godt ut. Vi har kirsebærtre som gav stor avling. Og jeg tenkte likt med deg. Det ble likør og syltetøy.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.