Har jeg nok stamina?

Categories Blogg

I mitt hode ramler det ofte inn gode ideer på hvordan jeg kan forbedre hverdagen min, eller løse utfordringer som måtte dukke opp. Ofte er det kreative og godt gjennomtenkte planer som legges, men jeg lykkes ikke like godt med gjennomføringen. Resultatet er ofte langt fra så profesjonell som planskissen tilsier at det burde være. Jeg bruker å begrunne dette i at jeg mangler en del ferdigheter på å være handy, men er det egentlig hele svaret?

De som kjenner meg, vet jo at jeg er svær til å starte opp prosjekter som ikke blir helt avsluttet. Jeg kommer nesten i mål, men snubler på mållinjen. I håndarbeidskurven min ligger tre gensere som nesten er ferdige. For to år siden la jeg folie på kjøkkendørene, og ble nesten ferdig med alle. Jeg tok en uke ferie før jul for å rydde i bodene oppe, og er nesten kommet i gang. Jeg skulle skrive bloggen planmessig, og fikk gjennomført nesten som planlagt. Hele tiden er det nesten, men ikke helt.

Kan det være at jeg mangler stamina? Er jeg rett og slett ikke utholdende nok til å få gjennomført det jeg vil, eller vil jeg kanskje for mye? Eller mangler jeg ganske enkelt mental utholdenhet?

Jeg blir ofte styrt av ytre motivasjoner når jeg skal gjøre noe. Jeg vil ha det penere i hjemmet mitt. Huset skal alltid være ryddig. Hobbyene skal pleies og blogginnleggene skal publiseres etter en plan. Vellykket! Det er det jeg vil fremstå som. Da burde det motivere meg til å stå på og gjennomføre, men det er bare ikke nok. Det er ikke lystbetont, og belønningen står ikke i forhold til innsatsen.

For at jeg skal komme helt i mål, og levere det som for meg er bra nok, trenger jeg en indre motivasjon. Indre motivasjon gir meg mestringsfølelse, og selvtillit. Jeg er avhengig av det, og når jeg er indre motivert, er jeg fokusert og seig. Da fullfører jeg. Da blir alt helt gjennomført.

For å få bedre mental utholdenhet, må jeg trene hjernen min til å ikke kreve øyeblikkelig belønning, overstyre hjernens forkjærlighet for øyeblikkelig belønning. Så det er ikke stamina jeg mangler, men motivasjon! Hvis jeg bare utvikler min mentale utholdenhet, er det ikke grenser på hvor mye jeg kan få gjennomført, men har jeg motivasjon til det?

 

 

5 kommentarer

5 thoughts on “Har jeg nok stamina?

  1. Det er noe med det.
    Selv har jeg alltid vært sånn, at jeg ikke får ro i hodet før jeg har fullført,og det kan være slitsomt til tider. Trener meg på å bli mer avslappet på det ☺😄

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.