Gressklipper-terrorist

Categories Blogg

Jeg jobber. Jeg har en ledende stilling i et firma, og det gjør at jeg er ansvarlig for at endel ting er på plass til enhver tid. Naturlig nok kan jeg ikke bare jobbe 08.00-16.00, men det er prisen å betale. Når Vesla har tatt kveld, jobber jeg gjerne noen timer ekstra. Det er helt bevisst at jeg ikke jobber ekstra når Vesla er våken, riktignok om jeg ikke må. Det betyr at helgene også blir litt amputert fra tid til annen. Husarbeid og andre plikter hjemme blir nedprioritert til helgene. Også hagearbeid.

Jeg skjønner at det er mange som hviler ut i helgene. Jeg skjønner at man vil ha fred og ro. Likevel er det helgene jeg har tid til å gjøre noe hjemme. Da har jeg tid til å ta frem gressklipperen eller kantklipperen. Da har jeg tid til å bruke høytrykk-spyleren. Jeg gjør det jeg rekker på lørdagene, men det er ikke alltid tiden strekker til. Da må jeg bruke søndagene. Selvsagt etter klokka 12.00. Selv om jeg ikke er nevneverdig religiøs, tenker jeg at det er på sin plass å respektere kirketid, så aldri tidligere enn klokka 12.00.

Vi bor i et boligfelt der husene står tett. Klart naboene hører meg når det står på. Jeg hører naboer som snekrer, støvsuger, jobber i hagen, polerer biler. Jeg hører mennesker som lever og bor. Jeg synes det er koselig og godt å høre at andre mennesker. Det er ikke støy for meg, det er sånne lyder man skal høre i et nabolag.

Nå er det ganske laid back stemning i nabolaget vårt, men sånn er det åpenbart ikke overalt.

Leste i lokalavisa at enkelte er forbannet på det som omtales som «gressklipper-terroristene.» Folk trenger fred og ro! Fred og ro? Nei! Folk trenger tid! Vi må jo ha tid til å vedlikeholde hus og hage også. Det tar tid. Jeg jobber om dagen, prioriterer barnet mitt på ettermiddagen og kvelden. Da har jeg kun helgene igjen.

I følge lov om helligdagsfred bryter jeg altså loven big time. Legger ved lovens formål her:

§ 1.Lovens formål

For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov.

Joda, jeg er enig at kirketid må få være hellig, men etter kirke kan vi vel få lov å være aktive selv om vi lager litt lyd?

Det er en lov fra 1735, den er riktignok revidert i ettertid, men den er utdatert!!! Samfunnet har lagt opp til en helt annen dynamikk enn den som eksisterte da denne loven ble laget. Er det ikke på tide å fjerne den?

Jeg tenker at om du velger å bosette deg i et boligfelt, må man tåle å høre at andre lever rundt seg. Hvis ikke får man trekke seg tilbake til en litt annen boform.

I tillegg bor jeg på et sted hvor vi ikke er plaget med lange varme sommerdager i overflod. De dagene det er godt vær vil jeg bruke ute. Enten det er mandag eller søndag. Hvorfor skal andre bestemme når det passer best for meg å jobbe i Hagen?  Når tid er en kritisk faktor i livet vil jeg ikke at andre skal fortelle meg hvordan jeg skal disponere den.

I dag klokka 12.00 gikk jeg ut å klippet gresset på hytta. Da hørte jeg lyder av kantklippere og motorsager fra andre hytter. Deilig! Men det var sikkert mange andre som var koke-forbannet!

2 kommentarer

2 thoughts on “Gressklipper-terrorist

  1. Jeg klipper aldri gresset på helligdager eller driver med annet bråk utendørs. Men jeg gir blaffen i om naboer gjør det..hehe. Gidder ikke sitte og ergre meg over den slags småting, for å si det rett ut. Det eneste jeg nok hadde reagert litt på, er kombinasjonen kompressor og boring i fjell, for det er et helv*** å høre på 😁. Men det tør neppe noen gjøre på en søndag om de skal ha opp et gjerde i fjell.
    Jeg har mange naboer, en av dem er en gammel grinebiter av en pensjonist som gjør akkurat det som passer ham når det passer ham. Han har også nabolagets mest bråkete gressklipper og en forkjærlighet for å sette den i gang i kirketiden på en søndag. Det gjør ikke meg noe, for jeg har stue i motsatt ende av hvor hans bolig er, og der høres det ikke så mye, men jeg vedder på mange rundt ham har ergret seg. Jeg flirer egentlig litt av gubben, for jeg har en mistanke om at han gjør det på pur faenskap.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.