Du bør få Hamsunsenteret på din bucketlist

Categories Blogg

Reklame | https://hamsunsenteret.no/

Mandag og reisedag er god kombo, og når jeg i tillegg får en tur til vakre Hamarøy og Hamsunsenteret må det bare bli toppers.

Hamsunsenteret er et litterært senter over Knut Hamsuns liv og forfatterskap. En omstridt forfatter og et omstridt bygg. Det er et spesielt bygg på utsiden, man på innsiden vises Hamsuns forfatterskap på mange forskjellige måter. Det er moderne og trendy, og vel verdt et besøk.

Jeg har aldri vært noen Hamsun-fan, og sleit meg gjennom «Markens Grøde» på videregående, men da jeg hørte «Sult» som lydkonsert var jeg solgt! Om jeg ikke er en Hamsun-fan er jeg likevel en Hamsunsenter-fan, for de kan formidle! Det var så jeg satt med klump i halsen og bare lyttet. Det var vakkert, poetisk og sårt. Alt på en gang.

Når jeg får formidling av dette kaliber beveger det meg langt inn i sjelen. Det blir et sterkt møte med en litteratur som egentlig ikke er min genere, men som jeg erkjenner at jeg liker uansett.


Så må jeg jo innom kaféen som har det mest beskrivende navnet; Sult. Her serveres lokal og kortreist mat av ypperste klasse. Ingen kan dra derfra uten å smake Edvards vaffel!

Det er liten kafé med en lun og koselig atmosfære. Den er lekker og innbydende. På is-disken står det skrevet et Hamsun sitat som er spot on. Ordene han skrev til sin kone passer perfekt!


Å oppsummere Hamsunsenteret med noen få ord, er ikke rettferdig. Utstillingene rommer så mange sider av forfatterskap og mannen selv, men ikke nok med det; Bygget selv forteller sin egen historie. Hamsunsenteret kan ikke beskrives på en rettferdig måte. Det må oppleves!

For en god og ikke minst, kvalitativ opplevelse anbefales et besøk hit på det aller varmeste. Senteret er åpent hele året, men i sesongen kan du få flere forskjellige formidlinger i løpet av dagen.

2 kommentarer

2 thoughts on “Du bør få Hamsunsenteret på din bucketlist

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.